maanantai 25. kesäkuuta 2012

Sekuntiviisari jätättää - Kadenssi


Terminä sen verran oleellinen, että ruotsalainen pyöräalan lehtikin sitä käyttää. Kadenssilla tarkoitetaan sitä, millä nopeudella pyöräilijä pyörittää kampea kokonaisen kierroksen. Itse pyrin pyörittämään suhteellisen tasaista kadenssia haarukalla 70–80 kierrosta minuutissa. Täytyy toki saman tien todeta, että vaihteluväli on laajemmin 60 – 110 kierroksen välimaastossa, vähän treenin tarkoituksestakin riippuen. Vaihtelua on hyvä pitää pyöritysnopeudessa, ettei jalka liiaksi totu ja rajoitu työhön pelkästään tietyllä nopeudella. Maantiellä kadenssia on verrattain helppoa kontrolloida ja vaihdella tarpeen mukaan. Toisin on maastossa, jossa juurakot, kivikot ynnä muut estävät tasaista etenemistä silloin kun ei liikuta tasaisella single trackillä, neulaspolulla. Usein ei liikuta. Välillä, etenkin tuolla maaston puolella, huomaa runttaavansa vähän liian suurilla välityksillä ja pienellä kadenssilla. Paha tapa, josta tulisi päästä eroon, ettei ketju katkea ;)
Spinningiä tai siis sisäpyöräilyä ohjatessa kadenssi näyttelee melko isoa osaa. Oikeastaan kadenssivaihteluista rakentuu ohjaamieni tuntien runko.  Toissijaisena, joskaan ei mitenkään vähäpätöisenä tulee sitten musiikin tyylilaji ym. taiteelliset seikat ja se että mukaan saadaan myös yksi kappale Stam1naa tms. ärjyntää... Sisäpyöräilyssä kuten maantielläkin on helppoa kontrolloida kadenssin lisäksi myös tasaista pyöritysliikettä. Jalan tulisi jakaa voimia reiden etuosan lihasten lisäksi myös pakarasta, lonkan koukistajasta sekä säären etu- ja takaosan lihasten toiminnasta. Jos näitä joutuu liiaksi miettimään, ei pyörivä liike ole automatisoitunut. Pistänpä purtavaksi havainnollistavan kuvan:

Ai niin, mainitaanpas nyt tähän kohtaan, ettei Giantin hajonneelle rungolle ole takuuversiota vielä saatu. Niinpä sitten juhannuksen alla päätin hankkia itselleni joululahjan, alkaahan se päivä näillä main käydä yhä lyhyemmäksi. Uusi kulkine on nyt sitten allaolevan kuvan mukainen ja tottelee nimeä Spessu. Ainakaan Tahkolla ei pitäisi jäädä pyörästä kiinni, joten tietää ketä osoittaa sormella, jos matka ei taitu… :D

 Specialized Epic 2011 S-Works.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti