Nyt on vuorokausi palauttelua takana Tahkon jäljiltä, joten jaksaa jo
tarttua läppäriin. Vuorossa kisaraportti Tahkon 180 kilometrin matkalta. Pitkä oli kisa, ja pitkä on raportti:
Lauantaina ajettiin TahkoMtb. Itselleni tämä kilpailu on
jokakesäinen kotimaisen maastopyöräilyn huipennus. Tämänvuotinen kisa on
itselleni kuudes, ja yhdelläkään näistä kerroista en ole helpolla päässyt.
Ensimmäiset pari kertaa menivät taistellessa 60 km:n matkalla, kolmannella 120
ja sitä seuraavana vuonna 180km. Viidennellä yrityksellä – viime vuoden kisassa
– oli sitten vuorossa kahjo yritys neljän kierroksen selvittämisestä. Voisin
sanoa, että henkilökohtaisella tasolla räjäytin potin, kun selviydyin matkalta
kolmanneksi nopeimmalla ajalla. Tänä vuonna matkana oli pisin mahdollinen,
tällä kertaa kolme 60 kilometrin
kierrosta. Viimevuotista lyhempi matka siis, vaikka ei tästäkään helpolla
tulisi pääsemään. Erityisesti tulevan päivän 30 astetta lähenevä täysin
tuuleton sää pitäisi siitä huolen.
Kello 3.31. Herään siihen, että kello herättäisi kahden
minuutin kuluttua. Yö meni koiranunessa. Ehkä parin tunnin verran sain yhteensä
nukuttua. Aika kova jännitys tulevasta urakasta. Syödään Anssin kanssa
aamupalaa sen verran kun kykenee. Molemmat pojat ovat normaaliin verrattuna aika hiljaisia. Ehkä tähän
vuorokaudenaikaan saa ollakin. Puoli viiden aikoihin aletaan olla valmiita
siirtymään lähtöpaikalle. Matkan varrella Mantereen Veli tulee vastaan. Hän
sanoo, että pyörä pysyy kuivana, jos ei ajolinjoja ihan suoraan vesilätäköistä
hae. Sanoo myös, että taitaa mennä suihkuun ja unille. Hieman tunnen kateutta
tässä kohtaa. Miksi pitää kiusata itseään vapaaehtoisesti heräämällä tähän
aikaan, tietäen mikä tuska edessä odottaa? Ei ihminen näköjään opi edes
kokemuksen kautta. Olisipa jo kohta kisa, odottaminen tuntuu olevan itselleni
se vaikein hetki.
Mietteliäitä miehiä. Kuvassa etualalla Tiimo Tonisson (vas.), Harri Kekola, minä, Jukka Rajala ja Anssi Tervonen. (kuva: Kaisa Kekola) |
180km lähtöryhmä. (kuva: Kaisa Kekola) |
Pitkän matkan alussa (kuva: Kaisa Kekola) |
Kello 5.00. Startti. Turhat ajatukset pois ja keskittyminen
oleelliseen. Joukko pitkänmatkalaisia lähtee matkaan sopiva pilke
silmäkulmassa, mutta huomaan kyllä muistakin jännityksen. Ensimmäiset
kilometrit ajetaan siistissä parijonossa hiekkapohjaista latu-uraa. Kare Eskola
vetää letkaa perässään melko hyvällä vauhdilla ja tarjoaa ensimmäisen jyrkemmän
nyppylänousun jälkeen vetovuoroa. Muut eivät innostu, joten menen hetkeksi itse
kärkeen. Loivassa alamäessä on mukava lasketella, kun saa valita ajolinjat
itselleen sopivaksi. Golfkenttää edeltävän puusillan luona huomaan, että
porukassa ovat enää Kare ja Tiimo Tonisson. Myös Pasi Pohjasvuo taisi olla
nopean havainnon perusteella hieman taaempana. Matkaa taitetaan kolmistaan
vuorovedoin ensimmäiseen huoltoon saakka, jonka jälkeen Kare kyllästyy köröttelyyn
ja laittaa ison vaihteen silmään. Tiimon kanssa jatketaan matkaa Kinahmin
ensimmäiseen polkunousuun saakka, jonka jälkeen jättäydyn suosiolla hieman
rauhallisempaan menoon.
Kuvat yllä: Ensimmäinen huoltopiste. Kare johtaa, Tiimo ja minä vielä näköetäisyydellä. Pasi vielä tässä vaiheessa neljäntenä. (kuvat: Kaisa Kekola) |
Eskolan huollon kohdalla vesitäydennystä tehdessäni Pasi
tulee takaa ja jatkamme jutustellen matkaa Kinahmin toiseen nousuun saakka.
Pasin meno näyttää sen verran vahvalta, että annan miehen jatkaa matkaansa ja
tyydyn pyörittelemään omaan tahtiin reisikramppien jo välillä ilmoitellessa
mahdollisesta tulostaan. Tämän jälkeen jatkan loppukierroksen yksikseni.
Onneksi muutamalla kohtaa Harria ja muitakin pitkänmatkalaisia huoltanut
Kekolan Kaisa on tsemppaamassa ja tarjoamassa mukista kokista. Mukavaa
vaihtelua yksinäiseen puurtamiseen.
Fillarointia aamusella (Eskolan) takasuoran jälkeisellä peltotiellä Pasin kanssa. (Kuva: Kaisa Kekola) |
Tarpisentien loppunousu. Kaisa huolsi pitkänmatkalaisia. Kiitokset kokiksesta! (Kuva: Karoliina Pienimäki) |
Kello 8.12. Ensimmäinen kierros takana. Kramppikuume valtasi
tänä vuonna jo ensimmäisellä kierroksella. Mitenköhän matka jatkuu? Kare on jo
lähtenyt toiselle kierrokselle ja Pasikin ehtii lähteä sillä välin, kun yritän
saada sämpylää kurkusta alas. Tiimolla ei näytä olevan isompaa kiirettä lähteä
seuraavalle kierrokselle. Itsekin otan vaihdon melko rauhassa, ehkä liiankin
varman päälle. Tällä matkalla tosin tulee noutaja, jos hosuu huoltotoimissa.
Suu täynnä uudelle kierrokselle, puolet vielä odottelee oikeassa kädessä :D (Kuva: Kaisa Kekola) |
Toinen kierros alkaa perinteeksi muodostuneella taistelulla
sämpylää vastaan. Kahtena viime vuonna oli myös ongelmia saada leipää nieltyä,
kun sylkeä ei tunnu erittyvän. Parin kilometrin jauhamisen jälkeen saan tämän
taistelun päätökseen voittajana. Ilma on jo lämmennyt hellelukemiin.
Kello 9.00. Yhteensä nelisensataa kahden kierroksen ajajaa
tai kuudenkympin kuumaryhmäläistä lähtösuoralla täydessä vauhdissa. Minä itseni
seurassa toista kertaa Kinahmin ensimmäisen polkunousun juurella. Ajan
alkupätkää ylös, mutta mäen jyrkentyessä reisi kramppaa välittömästi. Ei
toivoakaan, että pääsisi pyöräillen ylös. Talutteluksi menee.
Kello 9.30. Valtakunnassa kaikki hyvin. Eskolan huollossakin
jo toista kertaa, vaikka joskus on parempikin olo ollut. Huoltohenkilökunta oli
jo järjestäytymässä asemiinsa ja hyvää palvelua (sieltäkin) sain. Yleensä piti vain kiireellä heittää kylmää vettä niskaan ja
suolakurkkua koneeseen, mutta joka kerta yritin muistaa kiittää. Kiitos vielä
jälkikäteen!
Matka jatkuu omaa rauhallista tahtia ajellen. Tahkomäentieltä
käännyn jyrkälle soratielle. Pakko taluttaa ylös. Mäen päällä on kuvaaja
asemissa tallentamassa otoksia jälkipolville. Nolottaa, kun ei mene ajamalla,
krampit ovat sen verran massiiviset, että pakko säästellä reisiä tulevia
polkuja silmälläpitäen. Kellon vilkuilua. Taakse vilkuilua. Milloin mahtaa
tulla kuudenkympin kärki ohi? En haluaisi olla tien tukkeena, kun saapuvat.
Varsinkin, jos sieltä tulee isompi ryhmä. Ojalan Henkka menee ohi kevyen ja
helpon näköisesti hieman ennen Rahasmäen huoltoa. On tainnut repäistä eroa
seuraaviin jo reippaasti. Näin kävi, sillä seuraavat kuskit tulevat ohitseni
vasta El Granden nousun alussa. Lopullinen ero 60 km:n sarjassa ensimmäisen ja
toisen välillä on 3.31.
Toisen kierroksen loppulaskua lähestyessäni näen edessäni
kuskin, jolla on samanlainen 180 – merkki satulan alla kuin itsellänikin. Joko
Tiimon meno on hidastunut tai sitten omani on mennyt parempaan suuntaan.
Epäilen vahvasti, että jälkimmäisen mahdollisuus on vain teoreettinen. Täytyy
tämän tuskan tuntua muissakin ajajissa. Tulemme peräkkäin toiseen vaihtoon.
Karen ja Pasin menosta ei ole mitään tietoa, mutta lienevät jo kaukana edellä.
Kello 11.42. Vaihtopaikalla tankkaan ja huollan pikaisesti
pyörän Tahkolan Pekan ja Tolvasen Sakarin tsempatessa ja autellessa vieressä.
Molemmat ovat kokeneet Tahkon pitkän matkan kisan, joten tällainen kannustus
tuntuu erityisen vaikuttavalta. Samassa kahden kierroksen kärki, seurakaveri
Mauri Viitamaa, sananmukaisesti vilahtaa ohi toiselle kierrokselleen. Lähden
itsekin matkaan.
Tahkon kaksi kierrosta mentiin jälleen Maukan komennossa. (Kuva: Kaisa Kekola) |
Viimeinen kierros alkaa hieman samaan tyyliin kuin
toissavuoden vastaava: ajan asfalttisiirtymää keskittyen eturenkaan pyörimiseen
niin kovasti, että ajan sujuvasti ohi oikealle kääntyvästä reitistä. Niitä
Suomalaisia tekstejä ja puheenparsia, jotka silloin mutisin enemmän tai
vähemmän kovalla äänellä, ei varmaan ole syytä tähän blogiin kirjoittaa.
Onneksi ekstramatkaa ei tästä tullut edes kilometriä. Oikealle reitille
palattuani jatkan matkaa kahden kierroksen toisella sijalla olleen Erki Kukkin
kanssa. Saan sopivasti peesiapua ja pari kertaa yritän myös vetoa, mutta jalat
eivät olleet enää seitsemän tunnin jälkeen ihan tempokunnossa. Toisaalta
Maukkaakaan ei oikein tässä kohtaa tarvitsisi yrittää tavoittaa...
Tiimon, joka harharetkeni vuoksi oli noussut takaisin
kolmanneksi, saavutan ja ohitan latu-uran jyrkän nousun kohdassa. Tämän jälkeen
en enää häntä näe.
Lauran menoa toisen kierroksen helteessä. (Kuva: Kaisa Kekola) |
Kello 13.00. Eskolan huolto kolmannen ja tälle päivälle
viimeisen kerran. Ajoa takana kahdeksan tuntia ja 40 sekuntia. 120 km sarjan viidenneksi tullut
Saarelan Samuli on huoltopaikalla samaan aikaan.
Huippupyöräsuunnistaja Samuli Saarelalla matka taittui hyvin. Tuloksena 120km:n 5. sija. |
Seuraava pitkän kisan kannalta merkittävä kohta osuu jälkimmäiseen
Kinahmin nousuun vievälle polulle. Ihmetyksekseni Karen selkä näkyy edellä.
Tavoitan hänet melko nopeasti. Jatkamme samaa matkaa porrasosuuden sekä
hetkisen verran vielä Kinahmin laella meneviä polkuja jutellen samalla.
Varmistun, että mies on riittävissä voimissa, vaikka sanookin koko touhun
olevan pahimman luokan itsekidutusta. Tuohon on kyllä helppo yhtyä, vaikka jostain
ihmeen syystä johtuen kolmannen kierroksen aikana meno on tuntunut jopa
helpommalta kuin toisella. Jatkan matkaa Kalkkiruukin laskuun ollen tässä
kohtaa toisena.
Loppumatka menee yllättävänkin sujuvalla liikkeellä, vaikkei
yhdeksän tunnin ajon jälkeen voi mistään tykityksestä enää puhua.
Tahkomäentiellä saan Artulta juomapullon sekä tiedon parin minuutin turvasta
takana tulevaan Kareen. Ajan omaa vauhtia, pidän varaa siihen, että yksi
lisävaihde vielä löytyy tarvittaessa Granden nousuun. Sitä vaihdetta ei
tarvita, sillä Tahkomäen päällä Korpelan Aki tulee takaa tsempaten ja
onnitellen suoritustani. Saan tiedon, että takaa ei tulla enää ajamalla ohi.
Tuntuu uskomattomalta. Nyt on vain pidettävä huoli, ettei mopo karkaa
loppulaskussa. Muutaman taluttajan joudun ohittamaan päälaskulinjalta poiketen
ja vauhti käväisee tarpeettoman isona. Tahkolahden rannassa otan jaloista irti
sen mitä jäljellä on, nauttien kaikesta muusta, paitsi siitä kuumuudesta, joka
on seurannut mukana matkassa aamuvarhaisesta alkaen.
Reitin loppulasku. Kun Tahkomäen hissilinjaa laskee alas, saa vauhdin halutessaan riittävän suureksi... (Kuva: Kaisa Kekola) |
Kello 15.17. Olen maalissa toisena; Pasia 15 minuuttia
myöhemmin ja 3½ minuuttia ennen Karea.
Kisan jälkeen olo oli väsynyt mutta onnellinen. Seinäjoen porukan kanssa onniteltiin maaliintulevia ja jutusteltiin mukavia. (Kuva: Kaisa Kekola) |
Edellä mainitun tekstin tiivistelmä löytyy Garmintallenteena
täältä.
Kiitosten aika:
Kiitos TahkoMtb:n koko organisaatiolle. Tapahtuma on Suomen
mittakaavassa vertaansa vailla. Osallistujamäärä puhukoon puolestaan.
Kiitos huoltojoukot ja lukuisat kannustajat matkan varrella,
erityisesti Kaisalle kiitos kokiksesta matkan eri kohdissa (sekä kisakuvista)
ja Outille ja Artulle viimeisen kierroksen juomahuoltoavusta.
Kiitos pyörälle, jonka tekniikka kesti haastavat röykyt koko
matkan ongelmitta. Kiitos suksille (perinteiset ja vapaat), jotka rakensitte
peruskuntoani talven kylmillä.
Lainataan tähän kiittelykohtaan Jyväskyläläistä Matti
Purojärveä (joka muuten myös ajoi ensikertalaisena kolme kierrosta upeaa
aikaan!): ”Kiitos paarmoille, kun ette
purreet pelkästään minua, vaan tasapuolisesti kaikkia kanssakilpailijoita.”
Suurin kiitos kuitenkin Lauralle, kun olet vierelläni ja
vieläpä jaksanut kärsivällisesti kuunnella liiankin innostunutta puhettani
kaikesta pyöräilyyn liittyvästä.
Loppusanat
Tahkon kisaan oli ilmoittautunut 1961. Kisa oli raskas. En
tiedä moniko maaliin pääsi, mutta läpihuutojuttuna matkan selvittäminen ei
kellekään tainnut tulla. Onnittelut kaikille maaliin selvinneille. Erikseen
onniteltakoon jokaista pitkän matkan selättänyttä virtuaalisella hatunnostolla
tältä blogialustalta. Kolmen kierroksen ajamista voi testata Tahkolla
normaalilla maastopyörällä, ja jos tuntuu liian helpolta, niin saman voi tehdä
paksupyörällä. Mielestäni käsittämättömin suoritus oli Pohjasvuon Pasin ajo
kolmella kierroksella. Mies veti Fat Bikella luun kurkkuun kanssakilpailijoille
ajamalla 180 sarjan voittoon! Maininnan arvoisia suorituksia ovat myös pitkän
matkan ensikertalaisten, Jukan kuudes, Heikin kahdeksas ja Harrin kymmenes
sija.
Onnittelut myös kahden kierroksen tykittäjille, eli Maukalle
120 km:n mestaruudesta, Samulille (5.), Akille (8.) ja Janille (13.),
sekä erityisesti Lauralle (5.). Myös 60 km:n sarjassa Perttu teki vahvaa ajoa
ollen todella kovassa sarjassa kahdeksas!
Tulokset kilpailusta löytyvät täältä (valitse valikosta
sarja, jonka tuloksia haluat katsoa)
Olipa hieno kirjoitus, jonka matkassa pystyi eläytymään etäisesti tapahtumiin! Hurjaa kestävyyttä osoitatte kaikki, jotka näitä ekstriimipitkiä ajatte. Sen päälle tuommoinen helle, joka syö rotan lailla. Inspiroivaa esimerkkiä, joka antaa itsellekin intoa jatkaa harjoittelua ja pitkien suoritusten läpi viemistä. Onnea hienosta ajosta!
VastaaPoistaKiitos paljon! Taidat tänä vuonna jälleen olla Syöte Mtb:ssä mukana. Itse osallistun siihen nyt ensi kertaa, ja olenkin käynyt lukemassa pohjustuksena sun viime vuoden kisaraporttia :)
VastaaPoistaJep, mukana ollaan ja toivonmukaan hieman paremmalla lopputulemalla, kuin viimeksi! Teille kokeneemmille Syöte MTB on varmaankin huomattavasti helpompi kokonaisuus, eikä ne tekniset osuudet oli semmoisia, kuin meikäläinen ne koki. Tänä kesänä on siinäkin pientä edistymistä tapahtunut, joten odotukset ovat siinäkin mielessä hyvät.
VastaaPoistaVaikka viime lauantainen hieman jaloissa painaakin, niin innolla odotan tuota Syötettä. Kovasti sen reittiä on kehuttu. Hyviä valmistautumisia sinne suuntaan!
PoistaHieno raportti kisasta ja täytyy kyllä hattua nostaa tuollaisen suorituksen edessä. Itselle tuo 60 km oli jo melkoista taistelua paikoin ja helle teki tehtävänsä. Sen perustreella voi vain kuvitella minkälaista taistelua on saanut käydä kolmella kierroksella. Mahtava suoritus ja käsittämättömän kova loppuaika.
VastaaPoistaKiitos. Täytyy sanoa, että yhtenäkään vuonna ei Tahkomtb ole minua helpolla päästänyt. Aluksi matka oli yhden kierroksen verran, mutta seuraavina vuosina nälkä kasvoi useammalle. Onnittelut sinullekin helteisen kisaradan selätyksestä!
PoistaOnnea aivan super mahtavasta suorituksesta ja aivan huikeasta lopputuloksesta!!!
VastaaPoistaKiitos Siiri! Tulkaahan katsomaan tulevana lauantaina maastopyöräkisoja Jouppiskalle :)
Poista