Reitti oli jaettu
kahdeksaan ”etappiin”, joilla sijaitsivat checkpointit. Matkaan lähdettiin yhdeltä
iltapäivällä Altasta, jonne myös jossain vaiheessa kaiken onnistuessa
palattaisiin jonain ajankohtana.
Kuvia lähdöstä: Ylhäällä kärkijoukko, keskellä puolivälin porukat ja alhaalla kaksi sisukasta Suomalaista. (Kuvat: Aki Pekkanen)
Alta –
Suolovuombi: Matka 68.1 km
/ Ajoaika 4h 7min. Johtoauton, ts. mönkijän perässä lähti matkaan noin parisataa
raikkaasta ulkoilmasta nauttivaa liikkujaa. Alku koostui kaupungin läpi ajosta,
hiihtourasta, ja asfalttisiirtymästä, joka pieneni soratieksi ja edelleen
kärrypoluksi. Tässä kohtaa päästiin ensimmäiseen nousuun, puoli kilometriä ylös
noin kymmenen kilometrin matkalla. Oltiin tunturiylängöllä. Maastona ylängöt
tulivat viime vuonna tutuiksi Mikan järjestämällä MtbSeikkailulla. Sama mies
lähetti eilen tsemppausviestin, jossa myös muistutti ottamaan muutaman palan
suklaata, mikäli matkalla alkaa näkyä pieniä vihreitä miehiä. Ensimmäisellä etapilla
kuljettiin helpohkoa kivikkoa sekä joitain suopätkiä. Yritin pitää jalat
mahdollisimman pitkään kuivana, sillä märät hanskat ja kengät kuluttavat
yllättävän paljon lämpöä ja energiaa. 50 kilometrin kohdalla upposin
suohon sen verran, että turvejäljet näkyivät nousseen reiden puolivälin
korkeudelle. GoreTex -sukat ovat varsin tehokkaat vedeneristäjät. Toisaalta,
kun vesi on sukan sisäpuolella, ei tilanteesta pääse nauttimaan. Alla Akin
ottamia kuvia Suolovuombin checkpointilta.
Ensimmäinen checkpoint saavutettu.Anssi pyöränpesu ja -huoltopuuhissa.
Väliaika, kahvia ja pullaa.
" Yhtään ei oo kylmä eikä väsy."
Matka jatkuu. Masissa seuraava checkpoint.
Suolovuombi –
Masi: 26.4 km /
1h 21min. Matka jatkui autoilijan kannalta huonoa hiekkatietä, eli varsin
mukavaa ja hyvin rullaavaa maastopyöräilyalustaa koko matkan seuraavalle
checkpointille. Viimeiset kilometrit lasketeltiin viime vuoden seikkailusta
tuttua sora- eli tässä kelissä kuratietä pitkin Masin taajamaan. Tältä etapilta
jäi sateesta huolimatta äärimmäisen hyvä tuntu. Molemmilla pyörä kulki ja matka
eteni. Masissa odotti perusteellisempi tauko. Ruokailun ja gepsiakkujen
latauksen ohella pääsi mm. tyhjäämään vedet rakon ohella myös sukista. Matkaa
on mukavampi taittaa vain vähän märillä vaatteilla. Alla Akin kuvat Masista:
Pyörän huoltoa.
Jalkojen huoltoa. Yleensä en tee tällä tavalla ruokapöydän ääressä...
Kuraista on matkalla ollut.
Tiia (vas.), Minttu (kesk.) ja Aki (kameran takana) tekivät kympinarvoista työtä huoltopuuhissa.
Masi –
Suossjavri: 42.9 km
/ 3h 56min. Edelleen jatkettiin viime vuodelta tuttua reittiä. Oli kiva Anssin
kanssa muistella viime vuoden taistelua ötököitä vastaan lähes hellesäässä. Nyt
ei sitä ongelmaa ollut, sillä pienen sateen lisäksi kävi sopivasti hyttysiä
loitontava tuuli. Heti etapin alussa tuli sopivasti lämpöjä tuottava nousu,
jonka päältä alkoi upea reitti idän suuntaan. Ennen kisaa ajattelin
varsinaisten haasteiden alkavan näiltä kohdin. Tässä vaiheessa meno tuntui
kuitenkin edelleen vaivattomalta. Jopa sen jälkeen kun pariin otteeseen
ylitettiin reidensyvyinen ja vuolasvirtainen joki. Suossjavrella odotti
huoltolaukku, josta sai ylleen pukea kuivat ajovaatteet ja pakata repun
muutenkin täyteen. Luksusta olivat huollon järjestämä lohikeitto sekä juuri
paistetut vohvelit. Tietenkin kahvin, kokiksen ja leipien lisäksi. Aika kului
huollossa nopeasti, sillä puolitoista tuntia siinä vierähti. Päivä on jo
vaihtunut sunnuntaihin.
Suossjavri –
Nedre Mollisjok: 26.1 km
/ 1h 48min. Pyöräily maastossa maistuu, kun miehet on ravittu ja yllä on
puhtaat sekä ennen kaikkea kuiva vaatetus. Asensin kameran katolle ja aloin
testailemaan kuvaamista. Materiaalia tästä laitan tänne blogiin myöhemmin. Tämä
taipale koostui alun asfalttisiirtymän jälkeen noin parinkympin dirt roadista.
Autotietä Norjalaiseen tapaan, jossa Land Cruiserilla pystyy liikkumaan, mikäli
ei sada. En olisi autolla tänne lähtenyt, vaikka sade oli jo loppunut edellisen
etapin aikana. Pyörällä tietä pääsi kulkemaan sujuvalla vauhdilla. Fiilis oli
hyvä: kukapa ei pitäisi pyöräilystä pikkutunneilla. Nedre Mollisjok
saavutettiin auringon kajon noustessa menosuunnassa oikealta puolelta. Nopea
paussi pyörän pesun ja ketjurasvauksen sekä leivän merkeissä.
Nedre Mollisjok –
Jotka ved Vei: 58.3 km
/ 6h 32min. Kameralla muutama maisemakuva ennen seuraavaa etappia ja sen
jälkeen videokuvausmoodi päälle (edelleen: videota laitan kunhan ehdin editoimaan).
Henkisesti
raskain etappi alkoi tästä. Ainakin itse arvelin etukäteen näin olevan. Veikkaus
osoittautui oikeaksi. Mitään suurempia ongelmia ei aiemmin ollut, mutta tällä
etapilla alkoi tulla viitteitä. Etapin oli alku hiekkapohjaista mönkijäuraa, joka
alkoi muuttua kivikkoisemmaksi tunturille tyypilliseksi kumpumaastoksi. Ja
edelleen hyvin tekniseksi kivikoksi. Noin 180 kilometrin jälkeen alkoi
matkanteko selkeästi hidastua. Maasto oli teknistä kivikkoa, jossa oman
lisämausteensa toivat suon ylitykset ja aamuyön tunnit. Tuoreilla jaloilla
noita kivikkoreittejä olisi hienoa ajaa, mutta aamuviideltä 16 tunnin ajon
jälkeen haaste -sana kuulosti huonolta. Edellisillan ajajainfossa kysyin
kilpailunjohtajalta, mikä ihmeen pistoreitti tälle osuudelle oli laitettu.
Vastaus kuului seuraavasti: ”Se on
ensiapupisteenä toimiva asumaton tupa siltä varalta että olette kylmissänne ja
kuolemaisillanne. Mikäli olette vain kylmissänne, jatkakaa Jotkaan.” En ole
ihan varma oliko mies tosissaan. Totinen kuitenkin. Nyt nämä finskit kulkivat
sumussa, vaikka ilma oli melko kirkas. Ei tässä nyt sentään kuolemassa olla,
vaikka matka hitaasti taittuukin. Jotka Vein huoltoon päästiin, kun lähdöstä
oli kulunut hieman alle 20 tuntia. Kuluneella noin 6½ tunnin etapilla oli
tehnyt tiukkaa syödä mitään, mutta yllätyin, kun huomasin, että patukoita ja
tyhjäksi vedettyjä geelejä oli kuitenkin lahkeen alle kertynyt 11 roskan
verran. Ei ihme, että vähän turvotti.
Jotka ved Vei –
Jotka Fjellstue: 8.3 km
/ 1h 00min. Lyhin etappi, joka sisälsi pari mäkinousua. Jälkimmäisen mäen
päällä näkyi alhaalla mökkialue, jossa saisi lämmintä ruokaa. Väsy heijastui
Anssin silmistä aika suurena. Todennäköisesti itse näytin samalta, mutta onneksi
ei peiliä ollut saatavilla. Tauolla kanakeittoa ja muutama kuppi kahvia sillä
välin kun Anssi otti pienet päikkärit.
Vajaan tunnin taukoilun jälkeen matka jatkui kohti viimeistä
checkpointia ennen maalia.
Jotka Fjellstue –
Sorrisniva: 50.7km / 6h 41min. Reitti jatkui ylöspäin. Eipä sitä
laaksonpohjalta muualle oikein pääse. Tunturimaastoa edelleen ylä- ja
alamäkeen. Maisemat olivat upeita. Fiilistelin jopa horisontista näkyvää
vuoririviä, jolle viime vuoden MtbSeikkailijat antoivat nimeksi Euroopan suurin
half pipe. Kuvaava sanonta tuosta paikasta. Oma olo tuntui tilanteeseen
suhteutettuna hyvältä. Tauko oli tehnyt tehtävänsä. Vain pientä kivunsekaista
tunnetta oikeassa polvessa, ei kuitenkaan kovin paha. Kuuluu asiaan, kun
taivalta on taitettu jo vuorokausi. 1½ kilometrin asfalttisiirtymän jälkeen
takaisin mönkijäuralle ja ylämäkeen. Ylämäen laella Anssi kysyi, pitääkö
huolestua, jos näki äsken oikealla puolella valkoisen Volkswagenin. Naurahdin
ja mietin pitäisikö vastata että olisit nyt mieluummin nähnyt vaikka Honda
Civicin vuosimallia 90. En vitsaillut, mutta helpotuin kun Anssi nauroi ja
totesi, ettei kyllä ollut vielä autoon nousemassa… Autot tulivat tuntureille
ennen pieniä vihreitä miehiä, mutta onneksi loppumatkasta ei enää nähty
kumpiakaan. Parikymmentä kilometriä ennen Sorrisnivaa alkoi sekoilu reitin
suhteen. Oma ajattelu taisi olla offlinella, koska en suostunut noudattamaan
GPS –trackia. Olin ajajainfossa kuullut, että joita muutoksia reitin loppuun
oli tullut ja jälki ei niillä osin pidä paikkaansa, mutta nuolet ja kartta ovat
ajan tasalla. Vajaan tunnin verran sitten etsiskeltiin kiintopisteitä
tunturista. Haastavaksi asian teki se, ettei kartoissa ollut korkeuskäyrää.
Viimein löydettiin reitti oikeaan suuntaan. Siinä kohtaa huomasin, että Garmin
teki toimistaan lopun. Träkkiä ei enää olisi. Ajeltiin hiljakseen juuri
löydettyä oikeaa polku-uraa, kun takaa tuli sekasarjassa toiseksi ajanut
joukkue. Kerroin gps-ongelmistamme ja kysyin voimmeko seurata heitä
Sorrisnivaan. Hienoa yhteistyökykyä norjalaisjoukkueelta ja pääsimme melkoisten
vaiheiden jälkeen viimeiselle checkpointille ennen maalia. Etapin lopusta
mainittakoon erikoisuutena alamäkeen vievä singletrack, jota laskettiin 220 metriä noin kilometrin
matkalla. Tuntui, ettei alamäki lopu ikinä. Jarrut kärysivät ja kädet
hapottivat. Vastassa huollossa oli tuttuja huoltajia, joten mieli oli
korkealla. Aurinkokin paistoi.
Sorrisnivan kuvat (Aki Pekkanen)
Sorrisnivan checkpoint sijaitsi Altaelvan (suom. Alattionjoki) rannalla.
Suomipojat saapuvat Sorrisnivaan. Varsinaisen kisareitin lisäksi tällä etapilla tutustuttiin myös muihin polkuihin, jotka olisi voinut jättää toiseen kertaa. Tuloksena ehkä noin 1h kestoinen "pummi" tällä rastivälillä.
Viimeinen etappi vielä tarkasti kartalla läpikäyden, koska GPS -laite hyytyi ennen kuskeja.
Sorrisniva –
Alta: 26km / 1h 52min. Lähellä sivistystä, mutta ajoa vielä jäljellä normaalin
iltalenkin verran. Maastollisesti kaikkein monipuolisin ajoetappi, sisältäen
soraa, mutaa, (lento)hiekkaa, savea, lehmäaitauksen sekä aivan upeaa
singletrackia Altajoen vierustalla. Tämä oli uusi reittimuutos aiemman
maantiesiirtymän tilalle. Kilpailunjärjestäjä oli osannut promota loppureitille
maastoa, joka ainakin houkuttelee itseni uudelleen sitä ajamaan, vaikken
varsinaiseen kisasuoritukseen enää osallistuisikaan. Toki se uusintakaan ei ole
poissuljettu vaihtoehto. Viimeiset kilometrit sisälsivät rapsakan ylämäen
kaupungin kuntoilureitistöllä. Meni molemmilta ajamalla, vaikkei helpolla.
Kaupungin tutut osat näkyivät. Ajettiin tästä toiseen suuntaan 31 tuntia
sitten. Maali ja onnittelut Anssille/Anssilta, Mintulta, Akilta ja Tiialta sekä useilta
Norjalaiskatsojilta.
Maali saavutettu!Palautusjuomaa, niin palautuu nopeammin..
..ja lämmintä ylle, ettei sairastu. Energiat kropassa on niin vähissä, ettei vastustuskykyä juurikaan enää ole.
OffroadFinnmark300km
/2012. 24. sija, aika 1d 6h 59min.
Mieletön reissu, kiitos raportista. Tuossa olis hyvä pohja vaikka omatoimireissulle ;-) Mulla olis muuten semmoinen GPS, joka ei hyydy (toimii AA-kennoilla). Jos se kisan uusinta tulee esim. jo ensivuonna, niin sitten otatte mun GPS:n mukaan edes varalle, eiks joo.
VastaaPoistaT:Pasi Mäenpää
Eipä kestä. Kohtahan te Seikkailijat pääsette osittain näitä reittejä ajelemaan. Hyviä fiiliksiä nousi kisan aikana viime vuoden matkasta mieleen :)
VastaaPoistaKiitoksia vain gepsitarjouksesta! Ei kyllä nyt vielä oikein uskalla luvata, että ensi vuonna käyttäisin.. :D
Hieno raportti. Mahtisuoritus, kesken olisi itseltä jäänyt.
VastaaPoistaKiitos. Ja onnittelut myös tämänvuotisen MtbSeikkailun suorituksesta!
PoistaMelkosta hommaa.
VastaaPoistaPropsit ja hatunnosto!
Kiitos :)
Poistaosa 1:
VastaaPoistaKommentoin Mikon ansiokasta blogikirjoitusta autossa matkalla Tromssasta Lofooteille.
Offroadfinmarkista on nyt kulunut kohta neljä päivää. Palautuminen on käynnistynyt mukavasti, tosin pieni polvikipu ja lievä hengitystieinfektio vaivaavat hieman.
Mikko kirjoitti Lähtö lähenee- kirjoituksessaan, kuinka tämä kisa on ollut hänen mielessään vuoden jokaisella lenkillä. Samalla tavalla tämä tapahtuma mielessäni, olen viettänyt erilaisen liikunnan parissa keskimäärin reilut kaksi tuntia päivässä viimeisen vuoden.
Oma 240km seikkailuni Tahkolla venyi pitkäksi kamppailuksi maaliin pääsystä liian vauhdikkaan alun johdosta. Sovimmekin Mikon kanssa, että tähän tapahtumaa lähdetään retkivauhdilla tiukasti minun tahtiin ajellen, silti jännitin eniten liian kovaa aloitusta.
Kun pari tuntia oli ajettu, huoli liian kovasta aloituksesta rupesi helpottamaan ja pääsin ilokseni mukavaan matkantekofiilikseen. Kaksitoista ensimmäistä tuntia ja neljä etappia menivät mukavasti ajellen ja maisemista nauttien.
Viides etukäteen vaativaksi arvioimamme (Nedre Mollisjok – Jotka ved vei) etappi alkoi odotettua helpommin nopeana helposti ajettavana hiekkaurana. Vähitellen ura muuttui todella tekniseksi ja vaativaksi kivikoksi tai ainakin väsyneestä miehestä polku tuntui siltä. Vauhtini hidastui, aikaa paloi mutta kilometrejä ei juuri kertynyt. Samalla myös itselleni perinteiset vatsaongelmat alkoivat, eikä mitään meinannut saada niellyksi. Pureskelin kokonaisen energiapatukan suuhuni ja pyörittelin sitä ainakin 10 minuuttia ennen kuin sain sen niellyksi. Tosin yritin ajatella positiivisesti, että onneksi vatsaongelma alkoivat vasta 200 km:n kohdalla. Tässä vaiheessa myös unen puute alkoi vaivata ainakin minua.
Saavuimme kuitenkin lopulta Jotka ved vein huoltoon, joka oli perustettu telttoihin asfalttitien varteen. Ilokseni huomasin, että norjalainen pehmeä vaalea paksuhko rieska upposi mukavasti retkituolissa istuen. Hetken levättyäni ja vierailtuani pajamajassa olin valmis jatkamaan lyhyen alle 10 km etapin vuorten yli huoltoon, jossa tarjottaisiin lämmin ruoka. Tämä etappi oli raskas mutta tuttu viime kesän MTBseikkailusta. Tuttuus ilmeisesti auttoi jaksamaan. Ajoimme tämän etapin yllätykseksemme lähes kisanjärjestäjien ihanneaikaan.
osa2:
VastaaPoistaJotkassa söin kaksi lautasellista keittoa ja katsoin reittikuvauksesta seuraavaa etappia. Etappi oli kuvauksen mukaan lähes yhtä pitkä ja raskas kun yöllinen tuskien taival. Minut valtasi ehkä pahin, koskaan kokemani epätoivo ja olin täysin varma, etten jaksa maaliin asti. Kävin sohvalle pitkäkseni ja nukahdin lähes heti. Hetken torkuttuani Mikko herätti ja tsemppasi jatkamaan. Pahin väsymys oli helpottanut ja keittokin ilmeisesti alkoi vaikuttaa.
Hyppäsin pyöränselkään ja matka jatkui.
Ilokseni huomasin, että väsymyksestä huolimatta pyörä liikkui ja olokin oli yöllistä huomattavasti parempi. Pääsin ajamalla joitakin muutaman sadan metrin nousuja ja mielialakin parani. Mikko muisti harhanäkykohdan hieman pieleen. Ensin näin tunturissa aivan näkökenttäni reunalla muutamaan kertaan valkoisen Volkswagenin transportterin, jotka kyllä heti tajusin harhoiksi. Hieman myöhemmin erään nousun päällä näin punaisen mökin, jossa oli terassi. Tästä kerroin Mikolle ja naurahdin, että ei varmaan tarvitse vielä huolestua, kun en mennyt portaille istumaan.
Mikko kirjoitti etapin loppuun osuneesta oikeasta polusta ohi ajamisesta. Tähän tapahtumaan liittyy erikoinen kokemus. Usean tunnin aivottoman ajamisen ja kovan väsymyksen jälkeen oli otettava kartat sekä kompassi esille ja pakotettava itsensä ajattelemaan tosissaan. Kun oikea polku sitten lopulta löytyi, yllätyksekseni jaksoin fyysisestikkin selvästi paremmin, kuin ennen eksymistä.
Sorrisnivan huollossa tapasimme tutun huoltotiimimme ja heidän huolenpitonsa sekä enää yksi jäljellä oleva alle 30km viimeinen etappi piristivät melkoisesti.
Iso osa viimeisestä etapista oli rehevän Alattiojoen rannan polkuja. Väsymyksestä huolimatta pystyin nauttimaan näistä upeista poluista, joita eräs norjalainen kuvasi Norjan upeimmiksi singletrackeiksi. Ehkä upeimpia maastopyöräkokemuksiani oli ylittää Allattiojoen silta aivan meren rannasta ja nähdä edessä avautuva Jäämeri jälleen yli 300km:n ajon jälkeen.
Mikko osasi loistavasta tsempata ja pitää vauhtia. Sain ajaa väsyneempänä jokaisessa kohdassa siinä, missä se minulle oli helpointa. Välillä peesissä ja välillä edellä. Monien muiden parien vahvempi ei tätä ymmärtänyt ja ajeli muutaman kymmenen metrien päässä edellä ja väsyneempi jojotti tunnista toiseen takana. Lopuksi suuret kiitokset loistavalle omalle huollolle ja myös kisanjärjestäjän hienosti toimineelle huollolle.