Viikko aikaa starttiin!
Olotila lähentelee samaa kuin joulukalenteria avatessa kahdeksankymmentä luvulla. Tällä kertaa ei avata luukkuja, varsinkaan etukäteen. Sen sijaan viimeisiä harjoituksia viedään loppuun ennen kuin aloitetaan lepäilyt ja siirtymä kohti Pohjois-Norjaa.
Offroad Finnmark: facebook-sivut ja kotisivut.
Kisaohjelma:
28.7. OF 150 km, startti klo 10.00 (paikallista aikaa)
30.7. OF 700 km: women, mix, men adventure, klo 18.00
31.7. OF 700 km: men elite, klo 18.00
2.8. OF 300 km, klo 18.00
Tulospalvelu ja GPS-seuranta (la 28.7. - la 4.8.2018):
- RaceTracker: seuraa kilpailun etenemistä
- Tulospalvelu
- Livelähetys
Kisaohjelma:
28.7. OF 150 km, startti klo 10.00 (paikallista aikaa)
30.7. OF 700 km: women, mix, men adventure, klo 18.00
31.7. OF 700 km: men elite, klo 18.00
2.8. OF 300 km, klo 18.00
Tulospalvelu ja GPS-seuranta (la 28.7. - la 4.8.2018):
- RaceTracker: seuraa kilpailun etenemistä
- Tulospalvelu
- Livelähetys
Mikä kisa?
700 kilometrin kisan osalta tämä on itselleni kolmas kerta. En tarkkaan muista, onko aiemmilla kerroilla tullut läpikäytyä näin paljoa mahdollisia "pahimman varalle" -skenaatioita läpi, mutta ainakin tavaralistat ja huoltokassien sisällöt on analysoitu lähestulkoon germaanisella täsmällisyydellä. Puhumattakaan ajorepun ja runkolaukkujen sisällöstä.
Tällaisessa kisassa fyysinen valmistautuminen on oleellista. Täytyy jaksaa jyhkiä 3+ vuorokautta, muuten ei maaliin pääse. Sitä varten on hikoiltu eri vuodenaikoina eri lämpötiloissa. Väheksyä ei sovi myöskään henkistä lujuutta, jota jokainen kuski tuolle matkalle osallistuessaan tarvitsee. Heikkoja hetkiä tulee väkisinkin, mutta onneksi ne ovat useimmiten ohimeneviä, jos niiden ei anna vallata omaa olotilaa. Jos et usko edellistä kommenttia, voit tehdä helpon kotitestin, jossa ensin valvot kaksi vuorokautta ja sen jälkeen lähdet vuorokaudeksi ajamaan maastopyörällä lenkkiä, jossa vuorottelevat kivikkoiset mäet, avosuot ja näiden lisäksi laitat noin seitsemän kilogramman painosta tavaraa kiinni pyörään sekä ajoreppuun. Näin pääset lähelle olotilaa, joka viimeisellä kolmanneksella odottaa Finnmarkissa. Usko tai älä, tuo kokemus on hieno, vaikka ajaisi ne ensimmäiset kaksi vuorokautta myös!
Valmistautumista isojen harjoituksien ja koekisojen parissa
Uskon, että pienen palan kokemusta saivat tänä keväänä Pinehill Extremellä täysmatkan mukana olleet kuskit. Täysmatkan jälkeen luvassa olisi pieni lepohetki ennen uutta samanlaista, ja edelleen saman setin jälkeen pieni lepohetki ennen kolmatta samanlaista urakkaa. Tuo tapahtuma oli mukavan ajoporukan kanssa ajaessa kiva kokemus, mutta myös hyvä harjoitus Offroadia ajatellen. Tuolta pääset palaamaan vielä toukokuisiin hetkiin: video vuoden 2018 Pinehill-Extremestä.
Toukokuisen vuorokauden ajon lisäksi kesä-heinäkuun taitteessa olen useana vuonna ajanut Tahko Mtb:n pitkän matkan kisan ja tuo on ollut itselleni hyvä mittari siitä, missä mennään Offroadia ajatellen. Tänä vuonna meno tuntui kisassa varsin hyvältä ja varsinkin Tahkon jälkeinen palautuminen on ollut jopa melko nopeaa.
Heinäkuun puolivälissä Seinäjoella ajoin XCM-Cupin osakilpailun eli Cycli XCM:n. Tuolla oli kova helle ja sen myötä kärsin hieman reisikrampeista, mutta muutoin vauhti ja jaksaminen oli lupaavaa Tahkon jäljiltä.
Heinäkuun loppu on harjoittelun puolesta mennyt määrällisesti varsin keveästi, joskin mukaan on mahtunut muutamia lisäpainojen kanssa tehtäviä täsmäharjoituksia, kuten Mustanvuoren kiipeämistä.
Ajonälkää on kasvatettu onnistuneesti maanantaina 30.7. klo 18.00 Norjan aikaa tapahtuvaan lähtölaukaukseen!
Muutamia etukäteisennustuksia ja spekulaatiota kisaan liittyen:
Sää
- Pitkän aikavälin sääennuste näyttää melko hyvältä. Jos toivoa saisi niin 15 C pilvinen sää olisi kisan kannalta parempi kuin hellelukemien kolkuttelu. Joka tapauksessa kuivempaa maastoa on luvassa verrattuna kahteen edellisvuoteen. Räkkä tullee olemaan suurin ongelma.
- Sääennuste näyttää tältä Kautokeinossa (pakollinen 4½ h taukopaikka noin vuorokauden ajon jälkeen) ja Karasjoella (toinen pakollinen tauko noin kahden vuorokauden ajon jälkeen).
Ajosuoritus
Kerron seuraavassa suuntaa-antavaa arviota kisareitistä. Kartan avaaminen saattaa avata myös alla olevan tekstin lukemista. Muun kisatiedon ohella myös reittikarttaan pääset tutustumaan tästä linkistä.
- Ensimmäinen vuorokausi (231 km / 20-23 h) tulee olemaan enimmäkseen ylänköä. Itselleni länsipuoli reitistä on uutta ja sen vuoksi kartan tutkiskelua tarkempaa analyysia en osaa antaa. Kuitenkin reitin korkeimmat kohdat osuvat tähän tuoden mukanaan varmasti tiukkoja ylä- ja alamäkiä. Esimerkiksi Kvänangenin tauolta startatessa nousumetrejä tulee merenpinnan tasolta kolmen kilometrin ajossa noin 430 m. Luulisi taukojalkojen tuossa kohtaa aukeavan. Tuoreuden vuoksi todennäköisesti helpoimmat kilometrit osuvat ensimmäiselle kolmannekselle.
- Toinen vuorokausi on varsinkin toisen valvottavan yön osalta haaste, mutta pienille nokosille pääsee Karasjoen pakollisella 4½tunnin huoltotauolla 416 kilometrin ajon jälkeen kahden vuorokauden ajon jälkeen. Jos kaikki on edennyt riittävän hyvin, ollaan Karasjoella viimeistään 18.00 keskiviikkona.
- Kolmas vuorokausi on etukäteisarvioni mukaan pahin. Sitä tarjoaa myös kilpailun reitti: Itäisin osa reitistä etenee Karasjoelta Skoganvarriin ja edelleen Skoganvarrista Stabbursdalenin eteläpuolta hipoen kohti Mollisjohkaa. Kaksi varsin pitkää etappia, joiden yhteenlaskettu pituus on 130 km. Pituus ei kerro kaikkea. Järjestäjän arvio ajankulutuksesta noille kahdelle etapille on pidempi kuin Kautokeinosta Karasjoelle edellisen vuorokauden ajossa! Jos seurailet gps-pisteen etenemistä kotisohvalta käsin, voi tässä kohdassa täppä liikkua kartalla verrattain hitaasti. Vaikeimman osion voisi katsoa päättyvän torstaina illalla Suossjärvelle saavuttaessa. En ihmettelisi, jos tuossa kohdassa pidämme pidemmän lepotauon ennen viimeistä satasta.
- Neljäs vuorokausi oletettavasti tarjoaa maaliintulon, ennemmin tai myöhemmin. Viimeinen 106 kilometriä on tuttuakin tutumpaa reittiä Suossjärveltä Jotkaan ja edelleen takaisin Altaan. Tuoreilla jaloilla tuo olisi vauhdikasta, nautittavaa ja näköaloiltaan varsin upeaa maastopyöräilyä. Tällä kertaa se tulee olemaan selviytymistä, kuten tilanne kahdella edelliselläkin 700 kilometrin taipaleella ollut.
---
Aiempina vuosina kirjoitettuja kisaraportteja ja muita kokemuksia tapahtumasta voit käydä lukemassa alla olevien linkkien takaa:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti