Huikea viikonloppu on nyt takana.
Lauantaina 15.6. klo 12.05 starttasi Jyväskylän maisemissa
maastopyöräilyn maratonsarjan toinen osakilpailu Laajavuori xcm. Kuten
etukäteen ounasteltiinkin, tarjosi kilpa useiden ylä- ja alamäkien lisäksi
suuren määrän mutarallia reitin notkopaikoissa.
Laajavuoren kisaan oli jälleen saapunut mukavasti maastopyöräilijöitä. Alakuvassa seurakaverit Aki (vas.) ja Arttu. Kuvat: J Härkönen |
Ensimmäinen kierros kulki melko mukavalla tahdilla. Tuttuun
tapaan ylämäissä jalkoja hapotti sopivassa määrin, mutta alamäkiin sai
painaa singletrackiä sydämensä kyllyydestä. Tällaista voi maastopyöräily
parhaimmillaan olla. Loppukierroksen mutaosuuksilla voimansiirto keräsi osansa. Tämä vaikutti siihen, ettei etenkään etuvaihtajaa halunnut juuri käyttää. Pääasiassa matkalla pärjäsikin keskimmäisellä 32 piikkisellä. Tulipa
mieleeni, että tälle radalle sopisi hyvin yhden eturattaan XX1-voimansiirto,
jota kyllä muutama ajokaveri myöhemmin maalialueella kehuikin kovasti.
Otos Laajavuoren kisalle tyypillisestä alustasta. Pitkää ja vauhdikasta laskua. (Kuva: J Solja) |
Ensimmäinen kierros takana. Vielä paitakin on puhdas. (Kuva: K Kekola) |
Toiselle kierrokselle lähtiessä mietin, kannattaisiko
voimansiirto nopeasti pestä ennen kisan jatkamista, ettei tulisi ylimääräisiä
ongelmia reitin varrella. Viime vuoden Tahkon kisassa onnistuin mudasta
johtuen katkaisemaan ketjut. Jatkoin kuitenkin matkaa pesupuuhien jäädessä odottamaan
tulevaisuutta. Riski tuli otettua, mutta hyvin näyttivät ketjut ja rattaat
toimivan. Toisen kierroksen ajoin hyvissä voimissa osana neljän ajajan
porukkaa, eikä suurta tarvetta ohituksille ollut. Kierroksen
loppupuolella oli muutamia mutaisempia pätkiä, joissa edessä menevät ajoivat
tarkasti pahimpia paikkoja vältellen. Itse päädyin ajamaan suorinta reittiä
sopivalla alkuvauhdilla. Tämä vei pyörää mukavasti pahimpien kohtien yli.
Yhdessä kohdassa tosin mudan alta paljastui pari korkeampaa kohtaa, joista
ensimmäiseen vauhti tyssäsi hieman ja toisessa rengas tökkäsi sitten sen verran, että
tuloksena oli tyylipuhdas otb ja perään pesäpallotyyppinen syöksy suoraan
pehmeään mutaan. Alastulo oli hyvin pehmeä, jopa mukava. Ajopaita tosin vaihtoi
tässä kohtaa värinsä keltaisesta ruskeaksi. Yleensä tällaisen kaatumisen
jälkeen ensireaktio on katsoa, huomasiko kukaan. Nyt tätä ongelmaa ei ollut,
sillä takana ajoi useampi kisaaja ja paikalla oli myös katsojia. Tulipa
tarjottua kaikille viihdettä koko rahan edestä.
Viimeisen kierroksen loppuvaiheilla. (Kuva: O Jussila) |
Maalisuoralla. Loppuaika karvan verran alle 3 tuntia. (Kuva: J Härkönen) |
Kolmas kierros meni omaan tahtiin ajellen, kun muut toisella
kierroksella ajoryhmässä mukana olleet jäivät vauhdista. Toisaalta matka edellä
meneviin oli kasvanut sen verran suureksi, etten myöskään onnistunut enää kovin
montaa kuskia ohittamaan ennen kuin ihan loppukierroksella. Krampeista ei
tarvinnut matkan aikana kärsiä. Tämä oli poikkeuksellista tämän vuoden aiempiin
kilpailuihin verrattuna. Maaliin pääsin lopulta hieman alle kolmessa tunnissa. Sijoitus miesten yleisessä sarjassa oli 32. Maaliin
sarjassa ajoi yhteensä 85 kuskia ja 24 joutui jättämään leikin syystä tai toisesta kesken.
Maalissa. Pyörä ja kuski ehti hieman likaantua 60 km:n matkan aikana. |
Laajavuori toimi hyvänä viimeistelykisana Tahkoa ajatellen,
ja itselle jäi hyvä maku ajamisesta. Kisajärjestelyt toimivat moitteettomasti,
joskin suihku- ja pyöränpesujonot olivat ilmeisesti suuren osallistujamäärän takia melko pitkät.
Jukolan viesti. Jyväskylästä matka jatkui seuraavalle
pelipaikalle, Jämsänkoskelle. Luvassa oli siis samalle vuorokaudelle vielä
toinen kilpailu, Jukolan viesti. Omassa joukkueessani Eränaali 1:ssä olin
lupautunut pitkälle yöosuudelle. Vein siis viestiä seitsenosuuksisessa kisassa
kolmantena.
Jukola tapahtumana hakee Suomen mittakaavassa vertaistaan,
olihan paikalla kisaan osallistuvien lisäksi tukku kannustusjoukkoja ja muuten
toimintaan osallistuvia. Yhteensä ihmisiä oli näissä karkeloissa varovasti
arvioiden 30 000 – 40 000. Paikalle saavuin sopivasti Venlojen viestin
loppuvaiheilla, ja pääsin näkemään Lauran maaliintulon Venlojen
ankkuriosuudelta. Tämän jälkeen kiertelimme muutaman tunnin ajan alueella
tutustuen mm. urheilukauppojen ja ruokapaikkojen tarjontaan.
Pari hilpeää pihkaniskaa lähtöä seuraamassa. |
Ja muitakin Jukolan tapahtumien seuraajia. |
Jukolan massastartti on televisiosta katsottuna mahtava
näky ja sitä se oli myös paikanpäällä. Ensimmäisen osuuden
kärkikahinoita sekä joukkueemme avaajan etenemistä seurailtiin porukalla jättiscreeniltä sekä netin
tulospalvelusta. Noin yhden aikoihin ajattelin käydä torkahtamassa hetkisen
ennen omaa urakkaani. Vajaat puoli tuntia ehdin loikoilla makuupussissa, kunnes
molempiin etureisiin iski massiiviset krampit. Tämän jälkeen ei tarvinnut
miettiäkään makuullaolemista. Kävellessä sain jalkoja hieman avattua, mutta
kyllähän tuo aiempi pyöräkisa antoi jonkinlaisia viitteitä väsyneistä jaloista.
Lähdin seurailemaan toista osuutta lähtöalueelle. Osa
joukkueista oli jo siirtynyt kolmososuudelle ja kärkijoukkueet neljännelle.
Katsojia alueella oli aamukolmen aikoihin vielä todella paljon. Omistautunutta
suunnistuskansaa.
Aamupuuron jälkeen lähdin vaihtoalueelle verryttelemään
aavistuksen kankeita jalkoja sekä pääkoppaa. Joukkueemme toisen osuuden
viestinviejä Juhani saapui vaihtoon hieman neljän jälkeen, jolloin oma osuuteni
pääsi vihdoin alkamaan. Tätä hetkeä on koko alkukesä tullut jännitettyä...
Osuus alkoi hieman hapuillen, ja ensimmäiset viisi rastia
menivät, kuinka sen nyt kauniisti muotoilisi, ailahtelevasti. Onneksi pitkällä
yöosuudella rastit eivät lopu kesken, joten aikaa oman suorituksen
parantamiseen olisi riittävästi. Pääasia on, ettei liikoja hötkyile, vaan
yrittää pitää karttasijainnin selkeänä mielessä, vaikka tuhansien muiden
tamppaamat polut vetivät vauhtia kovasti kartanlukutaitojani
suuremmaksi. Ratamestarit olivat rakentaneet reitin siten, että
pitkiä rastivälejä seurasi useamman lyhyen rastivälin rypäs. Tämä rytmitti
matkantekoa ja kartalla pysyi alun jälkeen jopa hyvin. Puolen välin jälkeen
alkoi tulla miehiä rytinällä ohi vasenta ja oikeaa kaistaa. Tämä tarkoitti
sitä, että kärkijoukkueiden ankkurit olivat matkassa suunnilleen samoilla
kohdilla. Ei voi kuin ihmetellä, miten suossa ja metsäryteiköissä ihminen
kykenee juoksemaan noin hurjaa vauhtia. Iso kunnioitus täältä lajin taitajille!
Oman osuuteni sain päätökseen ajassa 2h 43min. Viimeisen
rastin leimauksessa kuulin tutun kannustusjoukon hurraavan suoritukselleni.
Tätä voi suunnistus parhaimmillaan olla. Myöhemmin muiden suunnistajien
maaliintuloa seuratessani huomasin kilpailijoiden leveän hymyn. Todennäköisesti
näky omalla kohdallani oli samankaltainen. Osa jaksoi ottaa vielä loppuspurtin
maalirastille, jotkut taas joutuivat nilkuttamaan joko nilkan pyörähtämisen tai
kramppien vuoksi. Silti varmasti suurin osa osallistujista oli ylittänyt
itsensä matkalla ja tunne maalissa oli sen mukainen.
Joukkueemme suoriutui urakastaan kunniakkaasti - lähtökohtiin
nähden jopa hyvin. Etenkin ankkuriosuudella ollut Hannu äityi
paikoin jopa hurjaan vauhtiin nostaen sijoitustamme vielä roimasti.
Tapahtuma tarjoaa erinomaisia jälkispekuloinnin
mahdollisuuksia, kuten kunnon suunnistuskilpailun tuleekin. Seuraavassa vielä
muutamia mielenkiintoisia linkkejä:
Jukolan tulokset täältä.
Kärkijoukkueiden GPS-seurantaa täältä.
Eränaali 1 tulokset osuuksittain täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti