Lähtötunnelmia
Vielä pari minuuttia lähtöön. Anssin kanssa ilmeisesti kertaillaan jotain vanhaa Kummelijuttua. (Kuva: Kaisa Kekola)
Startti: Etualalta järjestyksessä Pekka, Anssi, minä ja Mika. (Kuva: Kaisa Kekola)
Ensimmäinen
kierros. Pamauksesta
matkaan tuttua asfalttiylämäkeä ajellen auton ja mönkijän perässä. Lähtösuoran jälkeen
näkyi myös Seinäjoen poikien banderolli kannustushuutojen kera. SPP-56:n
miehillä on mielestäni oivallisesti Tahko-henkeä kuvaava asenne. Oman
suorituksen edellä ehtii myös muitakin kannustaa. Erityisesti seurakaveri Anssia, tietenkin!
Tahkoasennetta SPP-56:n malliin. Kuvassa Juha (vas.), Sampo, Matti ja Kaisa. (Kuva: Karoliina Pienimäki)
Matka erkani melko nopeasti
hiekkatielle, jota kuljettiin parijonossa melko nopeasti edeten. Reilun
kymmenen kilometrin kohdalla olen (kuvan perusteella, Copyright: R. Antikainen) jonossa kolmantena,
Tiimon ja Mikan ajaessa edellä. Viiden ajajan voimin noustiin Kinahmille vievää
hiekkatietä, Tiimo Tõnissonin johtaessa joukkoja, melko nopeasti, kuinkas
muuten... Letka alkoi pidentyä edessä ja takana siinä vaiheessa, kun päästiin Kinahmin
polkunousulle. Tästä eteenpäin ajoinkin sitten loppukierroksen yksikseni. Ehkä
hyvä niin, sillä sain määrittää vauhdin maastossa hämärään sopivaksi. En
ainakaan ollut tientukkona :) Takasuoralla otin aamupalaksi pussillisen geeliä.
Kun Kinahmin toinen nousu oli selätetty ekan kerran, huomasin että aamu alkoi sarastaa. Mieli oli
korkealla. Ekan kierroksen loppumatka sujui ongelmitta ja fiilistelläkin ehti,
muun muassa seuraavasti: Granden jälkeen laskettelurinteiden kupeessa oli vasemmalla
puolella lehmäaitaus. Näyttivät nukkuvan. Huudahdin kovaan ääneen, että MUUU!
mutta vain yksi nosti päätänsä. Noilla on hermot rautaa, eivät turhia stressaa.
Itse kun pysyisi yhtä rauhallisena kisan loppuun asti. Naureskelin mäen
laella oudohkolle huumorintajulleni.
Rinteen päältä aurinko
näkyi ensimmäistä kertaa tänään ja ensimmäiseen laskuun tultaessa näki hyvin
vaikeat kohdat. Laskun kuvittelin etukäteen vaikeammaksi kuin se olikaan.
Toivottavasti kaikki osallistujat pääsisivät ehjin nahoin tämän alas. Kolme
vuotta sitten tuli itsellä haaveri Rahasmäen huollon jälkeisen pitkän teknisen laskun
päätteeksi. Otb:n seurauksena tuli murtuma oikeaan käteen. Oppirahoja joutuu
jokainen maastopyöräilijä jossain vaiheessa todennäköisesti maksamaan. Tai
sitten on syntynyt erittäin onnellisten tähtien alle. Eka kierros jäi taakse ja
tulen neljäntenä lähtöalueen huoltoon. Tiimo on jo aikoja sitten lähtenyt
toiselle, mutta Pasi ja Mika ovat vielä huollossa. Saan sujuvasti
huoltoaskareet tehtyä. Ei muuta kuin leipää koneeseen ja uudelle kierrokselle,
tässä vaiheessa toisena.
Toisen kierroksen
ensimmäiset kilometrit ajelen yksikätisenä yrittäen toisella saada leipää suuhun ja kurkusta alas. Jälkimmäinen ei ole mitenkään helppo homma, mutta ei oikein ole varaa olla syömättäkään. Viime
vuonna ei laskenut mikään ennen toisen kierroksen puolta väliä ja sen huomasi
sekä kramppeina että ajoittaisina tummumisina. Oppirahoja joutuu maksamaan myös
tankkauksen saralla. Jonoon järjesty –kyltin kohdalla ennen puusiltaa suu on
jo leivästä tyhjä, kieli ja hampaat tukevasti tallessa, joskin jälkimmäisissä
on geeleistä jo muodostunut pientä pintakerrostumaa. Helppoa tuo paahtoleipä.
Ajofiilis kohdallaan. Tutkijakielellä mainittuna henkinen ja fyysinen Flow
-tila.
Toinen kierros
puolivälin paremmalla puolella. Mutaa on ollut reitillä ja sitä on myös ajajassa
ja ajettavassa. Jälkimmäisessä huolestuttaa voimansiirto, joka päästää
arveluttavia ääniä. Välillä kammet lyö tyhjää rahinan kera. Pysähdyn
katsomaan, mutten oikein keksi mistä johtuu. Kiristän takavaihtajan vaijeria pykälän vastapäivään, jos
olisi uutuuttaan vielä hieman venynyt ja hakee kahden rattaan välillä. Pyörä on vasta runsaan viikon vanha. Sopivasti
kolmea viikkoa ennen Tahkoa hajosi vanhan sotaratsun runko ja uusi piti saada,
että Tahkolle pääsee tekemään muutakin kuin uimaan ja kuvaamaan maisemia. Mikä tahansa
muu hajoamisvuodenaika olisi sopinut paremmin. Uuden pyörän kanssa yhteistä
maastotaivalta on kertynyt ennen Tahkolle saapumista 150 km. Silti, osat olen varmistanut,
kiristänyt, vääntänyt ja kiillottanut niin, ettei niissä nyt suuria yllätyksiä
pitäisi tulla. Ja tehnyt samat toimenpiteet vielä edellisiltana toisen ja
kolmannenkin kerran. Älä hajoa pyörä, älä hajoa. Tuulivaaran ja Rahasmäen
huoltojen välisellä osuudella muutaman minuutin ketju-ratas -rasahtelun jälkeen
napsahtaa ketju poikki. Jos joskus maailma mustenee, niin nyt se on ainakin
lähellä. Eihän ketjun katkeamisessa itsessään ole ongelmaa, sen pystyy
korjaamaan, mutta rahina mietityttää. Työkalu esille, ketju poikki ja
pikaliittimet tilalle. Ei oikein meinaa liittimet napsahtaa kiinni, kun näyttää
ketjutkin mutaisilta. Ei ole vettä, millä huuhdella. Urheilujuomaa en tuohon
tuhlaa, joten ketjun pää suuhun. Kyllä täytyy miehen pitää kovasti
harrastuksestaan, kun imeskelee pyörän ketjuja aamulla puoli kuudelta, keskellä
metsää, kymmenien hyttysten ympäröimänä. Ketjun päät puhtaina ja liitintä
kiinnittäessä kuuluu kolinaa. Oranssipaitainen Kari vilahtaa ohi kysyen, mitä tapahtui.
”Ei hätää”, vastaan. Mies on ok, eli en ole kaatunut ja ottanut osumaa, mutta pieniä teknisiä ketjujen kanssa. Eipä
napsahda vieläkään liittimet yhteen vaikka ketjun päät on imeskelty
puhtaammaksi kuin mitä ovat olleet tehtaalta tullessa. Mietiskelyä ja urheilujuomakin
meinaa pyrkiä rakosta ulos. Yhdistän nämä ajansäästämiseksi ja vessatauon
jälkeen saan kuningasidean unohtaa liittimet ja yksinkertaisesti lyhentää
ketjua. Mikä oiva idea, eipä vain tullut näin aamusta heti mieleen. Ketjut
kuosissa ja käsin putsaamaan kaikki mudat voimansiirrosta. Nyt huolellisesti.
Näyttäisi ketju menevän rattaalla ilman ongelmia. Lähden ajamaan. Kevyt välitys
ja pyörä tuntuisi toimivan. En uskalla antaa paljoa voimaa kampeen, kun pelkään
että ketju katkeaa taas. Muistijäljet palaavat kahden vuoden takaiseen XCM
–Joupiskan kisaan, jossa nousen putkelta isohkolla välityksellä Rupulivuoren
nousua, kun yhdessä porrasnousussa ketju katkeaa juuri siitä kohtaa, jonka olen
paria päivää aiemmin lyhentämällä liittänyt yhteen. Monestikohan vielä korjaan näitä ketjuja
jäljellä olevien 140 kilometrin
matkalla? Ihme kyllä muita ajajia ei ole ohi mennyt, vaikka pysähdykseen on tuntunut
kuluneen ikuisuus. Kolmantena jatkan, vaikka sijoituksella ei enää ole väliä. Toivon
vain, että pyörä kestää ja että saan sen värisen Buffin, jota ei saa kaupasta, vaan ainoastaan raa'alla työnteolla metsässä ryynäten. Ajelen
varovasti lopun kierrosta. Ja hyppään satulasta juoksuun jokaisen hieman
jyrkemmän ylämäen kohdalla. Voimaa on kuin pienessä tai keskisuuressa kylässä.
Adrenaliinit huipussa, kiitos ketjujen. Viime vuonna toisen kierroksen lopulla
olin jo aika kuitti. Tällä hetkellä en ole tai en ainakaan huomaa, kun jännitän
voimansiirtoa ja sen kestävyyttä.
Puolen välin
krouvi ajoaikaan 7.20. Kello on saman verran, jos valtakunnassa ei olla yön
aikana siirrytty eri aikavyöhykkeelle. Ilma on lämmennyt ja lähtöalueella näkyy
jo olevan elämää. Reilun puolentoista tunnin päästä lähtee isot ja nopeat joukot
matkantekoon. Pidän pidemmän huoltotauon ja poistan välikerroksen sekä vaihdan
kengät ja hanskat puhtaisiin. Pyörän putsaamista, rasvaa ketjulle, taskut täyteen patukoita
ja geeliä. Leipää en ottanut, joten aloitan kolmannen kierroksen ajaen kahdella
kädellä. Putkelta en uskalla ylämäkiin ajaa ketjun takia. Pyörittelen omaan rauhalliseen
tahtiin. Onneksi huolloissa alkaa jo olla väkeä, että voi muutaman sanan
vaihtaa mehuhörpyn ohessa. Ilman ajoseuraa kun on tullut matkaa taitettua jo pitkälle yli sata kilometriä. Jännitys alkaa laueta, kun ketjut tuntuvat kestävän.
Meno maistuu. Kinahmilla portaita tunkatessa kello kääntyy yhdeksään. Nopeimmat
kuskit ovat nyt liikkeellä. Ei pääse näkemään sen kisan voittotaistelua, paitsi
jos pyörä sanoo kahdenkeskisen YYA-sopimuksen irti.
Loppukierroksella
poluille alkaa tulla ruuhkaa. 25
kilometrin taivaltajat ovat matkassa. Iloisia ilmeitä
näkyy, vaikka varmasti käy voimille heilläkin. Ohittelen edellä meneviä ja tietä saan aina pyydettäessä ja
usein myös tsemppauksia. Koitan itsekin tsemppailla kanssapyöräilijöitä. (Näin
jälkikäteen kirjoitellessa vielä isot kiitokset siitä, että polku aukeni eikä turhia
odotteluja tullut.) Kolmannen kierroksen loppulaskussa näkyy jo paljon
katsojia, sillä myös kuudenkympin kärki tulee tunnin sisällä näitä polkuja
tallaten. Huikean paljon kannustusta ja urheilujuhlan tuntua. Tällaistako olisi
oikean urheilijan elämä? Sisäinen pikkupoika pyrkii esiin, joten annetaanpa vauhdin hurmaa katsojille. Alamäki menee
omiin taitoihin nähden hieman liian kovalla nopeudella, kuitenkin pystyssä
pysyen. Jarrut käryää.
Kolmas kierros
päätöksessä aikaan 11.13. Tarkoitus oli lähteä melko rivakkaan viimeiselle
etapille, mutta pääsenkin sen sijaan kahdesti haastateltavaksi. Ensiksi
kilpailun lääkäri käy haastelemassa tietoja yleisen olotilani suhteen. Totean,
että vähän kai jo pitääkin tuntua 180
km maastoajon jälkeen, mutta että kyllä tässä ihan täysissä
järjissä ollaan. Tällä kohtaa oli takavasemmalta ilmestynyt mikrofoni, joten
maalialueella ollut yleisökin kuuli kyseessä olevan varsin järkevä mies. Vähän
nolotti sillä kohtaa. Haastattelija kyseli tovin muun muassa loppulaskusta ja
siitä, mikä sai ja milloin sai osallistumaan pitkälle matkalle. Samalla saan
väliaikatietoja edellä menevistä ja onnentoivotukset viimeiselle kierrokselle.
Tiimo ja Kari menevät kuulemma kaukana edellä. Tosin ei kyllä edes juolahtanut
mieleen lähteä kuromaan etumatkaa kiinni. Kovia kuskeja, joiden vauhtiin ei ole
minkään sortin mahdollisuutta. Tosin ennen kisaa ei kyllä ajatuksissa ollut
myöskään se, että lähden viimeiselle kierrokselle kolmantena.
Haastattelija välittää ajajien kuulumisia kisayleisölle. Kuvassa haastattelijan pihteihin on joutunut tai päässyt Tahkon vuorineuvoksen tittelin tänä vuonna ansainnut Harri Kekola. Kyseisen tittelin saa kymmenestä TahkoMtb -suorituksesta. (Kuva: Karoliina Pienimäki)
Viimeinen kierros
alkaa rauhallisesti kuten kolmaskin. Rauhoitan tarkoituksella aavistuksen
verran vauhtia kahdesta syystä. Ensinnäkin säälin pyörää, joka on joutunut
kokemaan kohtuuttoman paljon rasitusta mudan ja ravan vuoksi (vältän siis uusia
tekniikkamurheita). Toiseksi oma suorituskyky täytyy pitää kunnossa, ettei
viimeisellä kierroksella nitkahda missään vaiheessa. Sen lisäksi, että
totaalinen sippi vaikuttaisi tähän kisaan, painaa vaakakupissa myös
osallistuminen OffroadFinnmarkiin kolmen viikon kuluttua. Siellä tätä herkkua
on tarjolla Tahkoon suhteutettuna viiden kierroksen matkan verran.
Neljännellä Kinahmin
taivaanportaiden nousulla poluille osuu 60 km:n viimeisen lähdön osallistujia. Myös tätä
joukkoa on kiittäminen, sillä ohittamiset sujuvat ongelmitta koko loppumatkan. Ja
jälleen tsemppauksia matkaevääksi, iso kiitos siitä! Tuulivaaran huollossa
pikainen tauko, jonka aikana kuulen takaa huudahduksen: ”Hyvä Mikko!”. Suu
täynnä suolakurkkua en kykene vastaamaan kiittämällä, muuta kuin mielessäni. Harmittaa,
kun en huomannut, kuka tsemppasi. Hyvä fiilis! Viimeisen huollon, Rahasmäen
ohitan. Olikohan virhe, kun siinä on yleensä parhaat tarjoilut, kuten vohveleita.
Pitkän teknisen laskun alussa takaa tulee vauhdilla ohi 120 km kisan kärki, Ville Mäkelä.
Saman laskun pohjalla suhahtaa seurakaveri Aki Korpela vauhdilla ohi.
Tsemppaamme pikaisen näkemisen aikana toisiamme ja keltainen paita häipyy kauas
horisonttiin. Aki on ajamassa upeasti toiseksi! Granden alkuvaiheilla ohitse
ajaa Jaakko Mäkelä 120 kisan kolmantena. Tamperelaismetsissä ajaneiden menestys
120 km matkalla
on huikeaa. Viimeistä ylämäkeä pukkaa ja nousen putkelle ja runttaan voimieni
tunnossa ketjuista välittämättä. Eivät katkenneet. Tahkonrinteiden laella
neljättä ja tässä kisassa viimeistä kertaa. Nyt en enää kehtaa jutella
lehmille, sen verran on ihmisiä reitin varrella. Loppulasku huolellisesti alas
ja maalialueelle vievää hiekkatietä niin lujaa kuin jaloista pääsee, vaikkei
nyt ainakaan sijoituksen puolesta ole enää edes kiire. Olen kolmas sarjassa
240km.
Maalissa 15 tunnin ja 28 minuutin puurtamisen päätteeksi. Kelpaa tuulettaa! (Kuva: Outi Jussila)
Maalissa onnittelen
120 km:n kärkikolmikon ja hetken kuluttua kuulen 120 km:n neljättä maaliin päässyttä
haastateltavan. Ei piru, sehän on Arin ääni. Mies on sijoittunut todella
kovassa kahden kierroksen sarjassa neljänneksi! Täydellistä! Ei aikaakaan, kun
Jarkko on maalissa, hienosti kuudentena. Anssi täydentää mökkiseurueemme
menestyksen kahdeksannella sijallaan 240
km sarjassa. Onnea Rivitahko
4!
Koostetta
kisasta:
Sarja M 240 km
- Tiimo Tõnisson, Porter Racing, Estonia
- Kari Veikkolainen, Korson Kaiku
- Mikko Petäjämäki, Kaupin Kanuunat
Matkaan lähti 20 järjestävän organisaation hyväksymää huimapäätä. Maalin saavutti 9 kuskia.
Sarjan 240 km kolmen kärki. Kari (vas.), Tiimo ja Mikko. (Kuva: Outi Jussila)
Tilastoa omasta ajosta (Polar
RS800CX):
- kierroksen väliaika: 3.20 (kierros 3.20)
- kierroksen väliaika: 7.20 (4.00)
- kierroksen väliaika: 11.13 (3.53)
- kierros, loppuaika: 15.28;35,3 (4.15)
Keskisyke 145, maksimisyke 185
Lämpötila: max 26 °C, min 6 °C, avg 14 °C
Nopeus (km/h): max 48.6, avg 16.2
Matka 240,49 km,
Joitain menetyksiäkin matkalla
tuli:
-
11 413 kcal
-
nestettä hikenä, sekä 9 x käärmenäyttely, ei kiinteitä
menetyksiä.
-
hieman ketjua
-
muovituppi ohjaustangon päästä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti