Offroadfinnmark 2014 on polkaistu käyntiin. Tänään starttasivat Altan pormestarinnan avajaispuhetta lainatakseni ”tuffaste av de tuffa” eli 700 km kuskit – kolme sekajoukkuetta puolelta päivin ja kaksitoista miesporukkaa ilta kuudelta.
Kisan ensimmäinen 50 km on eräänlainen Altan ympäristössä ajettava prologi, joka päättyy lähtöpaikalle eli kaupungin torille. Näin kuskit saadaan vielä kerran yleisön eteen, ennen kuin he painuvat Finnmarkin ylängöille. Tämä oli tänään meidän kannaltamme enemmän kuin hyvä asia…
Mikon ja Pekan osalta ensimmäinen pätkä ei nimittäin mennyt
ihan kuin Strömsössä. Miehet kyllä toimivat, mutta tekniikka ei. Niinpä huolto
sai jo kahden tunnin kohdalla ensimmäisen puhelun: Tärkein GPS oli mennyt
jumiin ja tietokone pitäisi hakea huoltopisteelle, jotta trackin saisi
tarvittaessa ladattua uudelleen. Onneksi hotellille ei ollut kuin parin sadan
metrin matka – eväät jäivät levälleen huoltoalueelle, kun kipaisin hakemaan
tekniikkaa paikalle. Sitten vielä kisan johtajalta lupa lainata sähköä
kovaäänisten jatkojohdosta ja IT-piste oli valmis.
Kärkijoukkue 702, jonka muodostavat viime vuoden
voittajatiimin partasuu ja kakkoseksi tuleen tiimin toinen jäsen, tulivat Altan
huoltoon klo 20.07 ja jatkoivat matkaa pysähtymättä. Mikko ja Pekka saapuivat
seitsemänsinä klo 20.40 – oikein hyvin, kun huomioidaan, että matkalta oli
soiteltu ja GPS:ää ilmeisesti räplätty jo jonkin verran. Eväiden syönnin ja
pakkaamisen sekä vaatteiden lisäämisen lomassa Garmin oli kiinni tietokoneessa ja
jotain sille tehtiin – raportoija ei osaa kertoa mitä. Mutta joka tapauksessa
jumi meni ohi ja laite alkoi taas toimia. Niinpä matka pääsi jatkumaan 11 min
pysähdyksen jälkeen.
Nyt kaikki peukut pystyyn, että Garmin on jatkossa
yhteistyöhaluisempi – juuri tuo laite ei ole ennen tehnyt tällaista. Toki
mukana on kaksi muutakin GPS:ää, mutta niissä ei ole karttaa pohjalla, vaan
pelkkä viiva jota seurata, mikä tekee hommasta hiukan orpoa tuolla tuntureiden
keskellä. Mutta kyllä niilläkin periaatteessa selviää ainakin siihen asti, että
pääsee huoltopisteelle, jossa sähköä ja tietokone saatavilla tuon yhden
laitteen elvyttämiseksi.
Alta hiljenee tältä päivältä. Tarkoitus on tavata tiimi huomenna
Valjokissa ja Karasjoella. Silloin lisää kuulumisia, jos yhteydet toimivat.
Alla vielä pari kuvaa lähdön tunnelmista ja prologilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti