torstai 10. toukokuuta 2012

Mielen tyhjennys, vai onko se mahdollista?


Parhaimmillaan pyöräillessä matka taittuu luonnon ääniä ja omaa hengästymistä kuunnellessa. Porukkalenkeillä myös ajatusten vaihto tuo virikkeitä kuuloaistille. Jatkuvasti tulee kuitenkin olla tietoinen ulkoisesta maailmasta. Maantiellä suurimpana vaarana lienee liikenne. Kertakosketus auton kanssa johtaa pahimmassa tapauksessa sananmukaisesti lopputulokseen. Maastossa otteen herpaantuminen voi tarkoittaa ainakin loukkaantumiseen johtavaa virhettä. Yhden tällaisen herpaantumisen koin vuoden 2009 Tahkon ajossa, kun viisi kilometriä ennen maalia tein pitkän teknisen laskun päätteeksi tyylipuhtaan OTB:n. Asiaan vihkiytymättömille kerrottakoon, tämän olevan maastopyöräsanastoa, tarkoittaen sarvien yli etenemistä ilman pyörää (Over the Bar). Laskeutumisalusta sattui sillä kohdalla olla pehmeää kangasmaastoa ja huolimatta kasvojen iskeytymisestä tonttiin selviydyin melko vähäisin vammoin, kun ainoastaan yhtä oikean käden luista oikaistiin K-piikillä suoraksi kisan jälkeen. Enemmän silloin harmitti lähes parin kuukauden mittainen pakkolepo pyöräilystä. Taisin kyllä ajaa käsi kipsissä Jyväskylästä Tampereelle muuton yhteydessä pyöräillen, että sai liikoja höyryjä purkaa polkimiin. Ja kyllä, tavarat kulkivat autolla, sitähän sä kysyit!
Alkuasetelmat tyylikkäälle OTB:lle. Kuvan lähde: MoabActionShots.com

Kun saavuttaa riittävän väsymystilan, niin ajatukset saattavat vaellella sfääreissä, joiden sisältöä ei itsekään oikein saavuta. Tällöin täytyy jotenkin arvioida omaa skarppina oloa. Fillarifoorumilta tuli kokeneemman jäsenen vinkki laskea saksaksi alaspäin 10, 9,…, 2, 1. (Lienee oleellista ainakin osata saksaa sen verran, että osaa laskea yhdestä kymmeneen…) Tätä täytynee testata tositoimissa sitten, kun sellainen hetki tulee. Viime vuonna Tahkolla noin 140 kilometrin kohdalla – 40 kilometriä ennen maalia – tuli varsin tutulla reitillä ajettua pari kilometriä ohi eräästä käännöspisteestä. Ainakaan edellisillä kierroksilla sillä kohtaa ei lehmiä laiduntanut... Tämän jälkeen piti tsempata, ettei samanlaisia herpaantumisia tulisi ainakaan teknisemmillä laskuosuuksilla. Siis niillä kohdin, jossa jonain vuonna katkesi luu. Hyvinhän loppumatka kuitenkin meni. Maali kuitenkin saavutettiin ehjin nahoin ja mieli oli korkealla.

Tähän loppuun vielä yksi OTB, jonka rinnalla oma lento tuntuu jääneen melko vajavaiseksi, onneksi. Videon kuski selvisi hengissä, vaikka mielen tyhjennys olikin onnistunut niin hyvin, ettei hommassa kyllä ollut järjen hiventä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti