Pinehill-Extremen reissuraportteja lisää. Tällä kertaa vieraskynävuoron on ottanut Rauhallisemman Täysryhmän mukana vahvasti ajanut Matti Purojärvi. Kiitokset kirjoituksesta Matille!
----
Tästä
pitkänlaisesti perspektiiviä maastopyöräilyyn, eli raporttini
osallistumisestani Pinehill-Extreme 300 km maastopyörätapahtumaan Tampereella
17-18.5.2019. Kyseessä on siis tapahtuma, ei kisa. Tarinan loppuosalla kerron
miten valmistauduin tapahtumaan, harjoittelin talvikauden aikana, sekä tuon
esille joitakin muita oleellisia seikkoja.
Johdatuksena
kerrottakoon, että kyseisessä tapahtumassa ajetaan maastopyörillä 300 km
tavoitteena suorittaa reitti alle 27 tunnin aikana. Tämä tarkoittaa yhtenäistä
ajoa ilman pitempiä, eli tunteja kestäviä taukoja. Siis todellinen extremesuoritus,
johon ei pysty osallistumaan kuin riittävällä maastopyöräkokemuksella ja
peruskunnolla varustettu maastopyöräilijä. Reitin läpäisemiseen tarvitaan
ajotaitoa, kestävyyttä, mutta myös riittävää oman kehonsa tuntemusta, mm.
kuinka se sietää pitkäkestoista rasitusta ja mitä ravintoa se pystyy
vastaanottamaan. Henkistä kanttia ja kestävyyttä vaaditaan myös, sillä
maastoajo vaatii keskittymistä myös väsyneenä ja etenkin silloin kun tuntuu
pahalta eli kuski tummuu.
Tapahtumakeskus, Niihaman maja perjantain ilta-auringossa. |
Matkaan
lähdettiin perjantai-iltana klo 18:00. Alkuun ajettiin teknisiä polkuja 60 km,
eli hieman vajaat kuusi tuntia kahtena eri lenkkinä palaamalla kummankin
kiekuran jälkeen lähtöpaikalle muutaman minuutin tauolle. Ensimmäiset pari
tuntia olivat hyvin teknistä ja haastavaa sekä raskasta juurakkojumppaa,
kivikkoa ja kalliokinkamia jne. Toinen lenkki oli pitempi, mutta aavistuksen
helpompi. Ensimmäiset tunnit olivat siis todellista reiden tyhjentäjäreittiä.
Poluille
siirryttiin suoraan ilman lämmittelyjä, eli otettiin heti luulot pois. Onneksi
ryhmässämme oli toistakymmentä kuskia, minkä vuoksi letka venyi ajoittain melko
pitkäksi. Hakeuduin heti alussa jonon kärkeen, joka aika ajoin pysähtyi
odottelemaan häntäpään kuskeja. Tämä helpotti meikäläisen hapensaantia, sillä
siitepöly ja jotenkin tukkoinen olo ei sallinut oikein keuhkojen täyttyä
kunnolla. Tämän vuoksi olin jo alussa aika ahtaalla, vaikka kuormitus oli
siedettävällä tasolla. Viimeiset kaksi tuntia ajettiin valot päällä, sillä oli
jo pimeää.
Ryhmä ajaa Kaupin maastoja. Kärjessä ryhmän pääopas Pasi (oik.), Matti ja Harri |
Tekniset polut
olivat vastaavanlaisia kuin Jyväskylän seudulla (Touruvuoressa, Halssilassa ja
Väärämäessä). Kivikkoa ehkä vähemmän, mutta paksua juurta riittävästi.
Kalliopolut olivat tosi makeita rantoja kierteleviä maisemareittejä. Mukaan
mahtui myös soistunutta latupohjaa.
Kuuden tunnin
ajon jälkeen oli noin 25 minuutin tankkaus- ja vaatetustauko, jonka jälkeen
siirryttiin kohti Jämiä. Alkuun kevytväylää ja maantietä, mutta nousuja oli
silläkin siirtymällä kohti Mustavuorta, jonne kiivettiin katsomaan yöllistä
maisemaa. Pari kaveria puhalteli jo tässä vaiheessa. Itselläni oli ihan hyvä
olo ja jalka toimi vahvasti. Happea ei vaan edelleenkään oikein meinannut saada,
vaikka olin ottanut avaavaa suihketta jo aiemmin teknisellä osuudella.
Mustavuori öiseen aikaan. Täysikuu ja otsalamput valaisevat pimeää maisemaa. |
Yöllä oli
kylmä, laaksoissa paikoin jopa nollassa. Varpaita paleli enemmän ja vähemmän
muutaman tunnin. Pitkät alamäkilaskut olivat melko jäätäviä. Nousuissa lämpeni,
mutta happea joutui haukkomaan, kun keuhkot olivat tukkoiset siitepölystä.
Jämin, Kyröskosken
ja Kankaanpään maisemissa ajettiin helppoa neulaspolkua upeilla mäntykankailla,
joista osa oli valkean jäkälän peitossa. Hienoja paikkoja! Harjuille oli
raskasta kiivetä, mutta harjuilta avautuvat maisemat olivat komeita aurinkoisessa
kelissä. Vastaavanlaista reittiä löytyy Jyväskylästä Tikkakoskelta, Muuramen
harjulta, Kinkoriutalta, Paasivuorelta jne.
Ajon lomassa
pidettiin lyhyitä taukoja noin tunnin välein. Jämin lentokentällä pidettiin pari
pidempää ruokataukoa. Ensin aamupala lauantaina aamupäivällä, jonka jälkeen
ajettiin ketunlenkkinä vajaa 50 km Jämin luoteispuolen maisemissa ja soilla,
jossa jalat ja kengät saivat turvekylpyä. Kun palasimme tuolta lenkiltä
takaisin, päästiin nauttimaan lounasta. Itse en syönyt lounaalla muuta kuin
pari kourallista rusinoita, sama määrä sipsejä, banaanin ja hieman kokista,
jonka avulla nieleskelin alas Flapjack patukan. Edellä mainitun kaltainen
lounas saattoi olla syynä siihen, että minulla oli seuraavien tuntien aikana
todellinen flow olo ja erinomaiset fiilikset. Aivan kuin olisi sunnuntaipyöräilemässä,
vaikka takana oli jo yli 200 km.
Kerroin
Jämillä muille, että 90-luvulla kävin pienkoneella Jämin kentällä. Mikäli joku
olisi silloin ennustanut, että ajan 25 vuotta myöhemmin alueen polkuja
maastopyörällä ja vieläpä 300 km reitillä, olisin väittänyt ennustajaa
vähintäänkin mielenvikaiseksi.
Toisella tauolla Jämin huollossa. |
Jämin tauot ovat takana. Aika monta mäkeä on vielä edessä, joskin teknisesti vaativimmat osiot ovat jo takana päin. |
Jämiltä
palattiin Tampereelle osittain menomatkan polkuja. Joitakin tiesiirtymiä oli
pakko ajaa myös asfalttiteillä. Loput 40 km olivat todella raskaita nousuja
sisältävää hiekkatietä sekä latupohjaa ja mönkijäuraa. Koska avaava suihke ei
enää auttanut saamaan keuhkoihin parempaa kapasiteettiä, jouduin hapen puutteen
vuoksi todella ahtaalle mm. 3 km pituisessa hiekkatienousussa, jossa osa oli
todella jyrkkää kiivetä. Kaikkein jyrkin 100 m jäi ajamatta, sillä hengitys
vinkui kuin vappupilli. Syke nousi vain 120 paikkeille, mutta huohotin pahasti.
Jaloissa oli voimaa edelleen ja loppuosan teknisillä poluilla olleet kinkamat
nousivat hyvin, vaikka takana oli jo 280 km. Mutta happi loppui heti, jos nousu
kesti pitempään kuin minuutin.
Juomana
minulla oli uusi seos, joka toimi loistavasti: maltoa pussissa olevan
suosituksen mukainen määrä, vain ripaus inkkarisokeria, ripaus ruususuolaa,
pikkuriikkisen verran Argiinia. Tarkoituksella jätin pois urheilujuomajauheen.
Intiaanisokeria en laittanut seokseen kuin vain 5 % Jaksamisjuoma-suosituksesta
(Jaksamisjuoma ohje löytyy googlaamalla). Joihinkin pakastepusseihin jakamiini
jauheannoksiin laitoin extrana Reco-palautusjuomajauhetta. Juomani toimi
erinomaisesti. Paluumatkalla, jolloin päivä lämpeni yli 20 asteen, join
reilusti enemmän. Lisäravinteena nautin geelejä kofeiinilla ja ilman.
Kofeiinikarkit olivat jälleen kovaa huutoa. Taukopaikoilla söin ruisleipää
lisukkeilla, rusinoita ja sipsejä.
Pari
tummumista tapahtui reitin varrella. Menomatkalla Jämille poikkesimme aamuyön
tunneilla syömässä kaurapuuroa ja hilloa välipalaksi. Tämä kostautui kohdallani
verensokerin romahtamisena. Kesti tovin ennen kuin toivuin heikotuksesta.
Verensokerin romahtaminen ja juomani imeytymisen hidastuminen aiheutti myös
muutaman reisikrampin 140 km kohdalla. Ajelin pitkiä pätkiä putkelta
(seisaaltaan) isolla vaihteella rauhallisesti polkien. Se sulatti krampit ja
taas pääsi istumaan satulaan. Olen tuota putkelta-ajo niksiä käyttänyt
aiemminkin kramppeja vastaan useissa pitkissä ajosuorituksissani.
Toinen
tummuminen tapahtui viimeisen 40 km kohdalla. Nautin toiseksi viimeisellä
huoltopaikalla vaaleaa leipää, kokista ja sipsejä. Ei olisi pitänyt.
Imeytyminen häiriintyi ja jälleen sokeriromahdus, mutta onneksi ei kovin paha.
Kesti kuitenkin melko kauan ennen kuin tuosta toivuin. Tuo heikko hetki sattui
vieläpä aiemmin mainitsemani 3 km:n nousun aikana.
Viimeinen huoltopiste ennen maalia, Topintupa Ylöjärvellä. |
Koska reitin
pituus (300 km) ei aivan täyttynyt, päätettiin ajaa lopuksi vielä puuttuvat 6
km ulkoiluväylällä. Tässä vaiheessa olin jälleen hyvissä voimissa, vaikkakin
keuhkot olivat aivan tukossa siitepölystä.
Maaliin
päästiin ajassa 26:30, eli alle 27 tunnin aikarajatavoite täyttyi.
Ryhmästä kahdeksan kuskia saavutti maalin 300 kilometrin ajon jälkeen. Matti kuvassa kolmas oikealta. |
Kokemus oli
hieno, opettavainen, yllättävä, tunteiden kirjoa laidasta laitaan paitsi, että
kertaakaan ei kaduttanut tai harmittanut mikään. Yllätyin, kuinka hyvin
selvisin urakasta. Voisin jopa todeta, että helpohkosti, jos siitepölyä ei
olisi ollut haittaamassa. Ihmettelen erityisesti, etten kokenut koko reissun
aikana juurikaan väsymistä yläkropan ja selän alueella, vaikka juuri niiden odotin
mahdollisesti pettävän. Seikkailurepun kanssa tulee helposti selkäoireita
lisääntyneestä painosta johtuen.
Ainoa tekninen
murhe tuli koettua, kun Jämin alueella ajettaessa takarenkaani alkoi tyhjetä,
eikä sitä paikkausneste korjannut. Pumppailin rengasta muutamaan otteeseen,
mutta lopulta täytyi laittaa sisäkumi. Muita teknisiä murheita ei koettu.
Ajon jälkeen tarjolla
oli ruoka ja sauna. Yövyin tapahtumapaikalla sillä auton rattiin ei ollut
asiaa. Seuraavana aamuna piti kotimatkalla pysähtyä tienvarsiparkkiin nukkumaan
hetkeksi. Poikkesin myös Muuramen Shelliltä noutamassa pizzan hirmuisen suolaisen
nälän tyydyttämiseksi. Sunnuntai meni muutamien päiväunien siivittämänä ilman
pahempia olotiloja, ruoka maistui, mutta eivät makeat syötävät.
Tapahtuman
jälkeisenä maanantaina olo oli jo kohtuullisen hyvä ja aika energinen, jaloissa
lihasarkuutta samoin pakaroissa. Keskiviikko teki mieli ajamaan ja parin tunnin
kevyt lenkki tulikin tehtyä. Muualla kropassa ei juurikaan mitään normaalista
poikkeavaa, ehkä pientä jäykkyyttä.
Palauttelen viikon verran kevyellä pyörittelyllä ja kävelylenkein
koirien kanssa. Seuraavalla viikolla voi jo ajella pyörällä tehokkaammin kohti
seuraavia seikkailuja.
Kiitos
tapahtuman järjestäjille ja vetäjille! Suosittelen tapahtumaa etenkin niille,
jotka haluavat haastaa itseään hieman eri tavoin kuin numerolappu
kiinnitettynä.
Miten treenasin ennen tapahtumaa edeltävien kuukausien
aikana:
- hiihtoa
jonkun verran (1-2 viikossa ehkä..)
-
sisäpyöräilyä trainerilla (Zwift) 4-6 tuntia viikossa
- ulkona
maastopyöräilyä talvisilla poluilla vaihteleva määrä. Ei kuitenkaan kovin
paljon.
- pari pitkää
porukkalenkkiä tehtiin huhtikuussa (170 km maantietä ja 70 km maastossa)
- huhtikuussa
eri kestoisia intervalleja teknisillä poluilla
- huhtikuussa
JYPS endurotyyppisiä porukkalenkkejä pari kappaletta
- ennen
tapahtumaa on kertynyt harjoittelua joulukuun alusta seuraavasti: 3180 km ja
232 tuntia mukaan lukien pyöräily, hiihto, kävely jne. Vähäiseen treenimäärään
ovat vaikuttaneet pari flunssajaksoa sekä pitkään jatkunut iskiasvaiva.
- treenaamisen
vaikutusta ja rasittavuutta seuraan melko tarkkaan olotilan muutoksilla,
leposykkeen seuraamisella jne. Keskeytän tehoharkan mikäli kroppa tuntuu liian
väsyneeltä. Uskallan levätä useita päiviä tarvittaessa.
- panostan
myös ravintoon treenien onnistumiseksi varmistaen, että keho saa riittävästi
ravinteita.
Miten
valmistauduin tapahtumaan:
- kevensin
treeniä jo kaksi viikkoa ennen tapahtumaa. Myös pahentunut iskiasvaiva laittoi
kapuloita rattaisiin ja se pakotti lepäämään enemmän kuin suunnittelin. Pidin
usean päivän taukoja ajamisesta.
- tapahtumaa
edeltävinä päivinä pidin täydellisen vesipaaston ma-ti. Ke-to söin hieman
reilummin hiilihydraattipitoista ruokaa ja join hieman maltodekstriinillä
täydennettyä sitruunamehua. Maltoa taisi mennä 200 grammaa yhteensä.
- Perjantaina
kevyt aamupala, lounas ja menomatkalla tapahtumaan perunamuusia ja kanaa. En
juonut mitenkään poikkeavasti esim. lisäten nesteiden nauttimista.
Mitä nautin
suorituksen aikana:
- juomana oli
seosta jossa 2:ta litraa kohti 70 g Maltoa, teelusikallinen intiaanisokeria,
hyppysellinen ruususuolaa, pikkuriikkisen verran Argiinia parantamaan
verenkiertoa.
- pyrin
nauttimaan juomaa vähintään 0,5 - 1,0 litraa tunnissa, mutta juomapussikäytössä
on vaikea arvioida paljonko tulee juotua. Ajoittain kun ei ollut täyttä
varmuutta missä kohtaa pääsee seuraavaan huoltoon, tuli juotua säästellen.
- High5 Iso
geelejä tuli otettua vähintään kerran tunnissa. Loppumatkasta lyhyemmillä
väleillä. Suositus on 1 kpl per 20 minuuttia. Geelien tarve oli kuitenkin
pienempi sillä huoltopaikoilla oli tarjolla leipää, banaania jne.
-
mielenvirkistäjä napostelin PowerBar kofeiinipitoisia geelikarkkeja. Ovat
hyvänä lisänä ja virkistävät.
-
huoltopaikoilla söin maltillisesti ruisleipää, hieman sipsejä ja rusinoita.
Join myös huollossa vettä.
- yhdellä
tauolla syötiin kaurapuuroa ja hilloa. Minulle se aiheutti verensokerin
romahtamisen ja imeytymisen hidastumisen. En syö jatkossa!
- Jämillä (160
km ajettu) syötiin kunnon aamupala seisovasta pöydästä sekä myös lounas
myöhemmin iltapäivällä (ajettu 206 km).
Mitä kuljetin
mukanani:
Seikkailurepussa:
- 2 litran
juomapussi jossa tekstissäni mainittua juomaseosta. Juoma oli hyvin laihaa.
- 4 isoa
energiageeliä joista yhdessä kofeiinia. Suositeltava annostus on 1-2 geeliä per
tunti.
-
geelikarkkeja joissa kofeiinia
- jokunen
myslipatukka
- kipulääkettä
jota otin vasta loppumatkasta.
-
varavirtalähde jolla latasin ajoittain urheilukelloani. Vinkki: älä osta Garmin
Fenixiä jos pitää mitata pitempikestoisia suorituksia siten, että reittijälki
on riittävän tarkka. Fenixin akun kesto ei riitä.
- varalta
tuulitakki ja irtohihat ja -lahkeet.
- keuhkoja
avaava suihke.
- yöajalle
pari lamppua akkuineen (kypärävalo ja tankovalo).
Pyörän
satulalaukussa:
-
rengastyökalut
- varasisuri
-
hiilihappopatruunoita 3 kpl ja niihin sopiva työkalu.
-
monitoimityökalu ketjunkatkaisilla
-
takavaihtajan korvake ja siihen vaadittu työkalu.
- varaklossi
ruuveineen, ketjuliittimiä, muutama ruuvi jotka sopivat vaikkapa jarrusatulan
kiinnittämiseen.
Muuta
huomioitavaa:
- öisin voi
olla hyvin kylmä kuten nytkin oli. Laaksoissa oli jopa pakkasta. Lämmintä vaatetusta
on tarpeen olla mukana.
- reppu tulee
olla riittävän iso etenkin mikäli lisävaatetusta on tarpeen kuljettaa mukana.
- Bebanthen
tai muu rasva tai talkki on todella tarpeen hiertymien ehkäisemisessä.
Itselläni Bebanthen toimii erinomaisesti.
- aurinkorasvaa
tarvitaan, sillä UV säteilyä saa usean tunnin ajan.
- tärkeää on,
että kun tauko alkaa niin heti suuhun ravintoa ja juomaa. Vasta sen jälkeen
valokuvausta, tarpeiden teko jne. Energiahuolto on aina muita
taukoaktiviteettejä tärkeämpää.
- tapahtuma
järjestetään siitepölyaikaan joka tulee huomioida etenkin niiden kohdalla
joille siitepöly tekee allergiaoireita. Minulla ei ole allergiaa, mutta
siitepölyä joutuu keuhkoihin siinä määrin, että menivät väkisin tukkoon eikä
avaava suihke enää juurikaan auttanut. Tämän vuoksi loppuosan nousut kiipesin
hyvin heikosti toimivilla keuhkoilla.
- reitin
puolivälin tienoilla on mahdollisuus käydä suihkussa ja vaihtaa ajovaatteet
jne. Siis mikäli on huolehtinut vaihtovaatteet huoltoperäkärryn kyytiin.
- tapahtuma on
hyvin järjestetty ja huollot on sijoitettu sopivin välimatkoin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti