Vierailevien kirjoittajien teksteistä ensimmäinen on Täysmatkan toisen ryhmän pääoppaan Pasin kirjoitus. Teksti on Pasin tuotos ja allekirjoittanut on lisännyt mukaan kuvia, joista kiitokset kuuluvat Aki Pekkaselle ja Tero Hiironniemelle.
----
Pinehill-Extreme 300 hitaamman ryhmän puolesta muutama sananen
näin vetovastuullisen osalta.
Hitaamman 300 km täysmatkan spekseissä oli mainittu hieman
rauhallisempi eteneminen kuin nopealla ryhmällä. Runkoreitti oli molemmilla
ryhmillä sama, noin 300 km, mutta hitaalla ryhmällä aikatavoite oli 3 tuntia
vähemmän, joka matemaattisesti tarkoittaa 1,4 km/h hitaampaa keskituntinopeutta.
Tämä ei ehkä kuulosta paljolta, mutta matkan kesto huomioon ottaen, nopeusero
voi olla jaksamisen suhteen hyvinkin merkittävä. Tässä vaiheessa on ehkä hyvä
puhua Hahtokarin Mikan minulle opettamasta termistä ”perusnopeus”. Kullekin
polkijalle tuo perusnopeus voidaan määritellä sellaiseksi henkilökohtaiseksi
nopeudeksi, jota pystyy ylläpitämään hyvinkin pitkään. Vauhti on jossain
PK2-alueella.
Täysmatkan oppaat Pasi (vas.) ja Juha. |
Matkan ensimmäiset metrit. |
Matkantekoa Luurankolenkillä. |
Ensimmäisen huollon jälkeen suunnattiin omiin
lenkkimaastoihini, Lamminrahkan alueelle, jonne on syntymässä Tampereen ja
Kangasalan yhteishankkeena uusi kaupunginosa. Lamminrahka on ollut
lenkkimaastonani noin 15 vuotta ja viimeisen vuoden aikana olen hieman haikeana
seurannut, kun polku toisensa jälkeen muuttuu avohakkuuksi, tiepohjaksi tai
tonttialueeksi. Nämä rakennustyöt muuttivat melkoisesti Lamminrahkan polkuosuutta
viimeisen parin kuukauden aikana. Tämä taisi olla sitten viimeinen tapahtuma
valitettavan monella kyseisen alueen polulla. Lamminrahkalla pidettiin tauko hieman
ennen auringon laskun aikaa, otettiin valokuvia ja ihailtiin vanhaa
turpeentuotantoaluetta, josta viimeiset turpeet on nostettu yli 110 vuotta
sitten.
Lenkille kohti Lamminrahkaa |
Matka jatkui edelleen pääosin polkuja ja latupohjia Jussilaan, jossa
viriteltiin lamput kiinni yötä varten. Jussilasta Laureeninkallion kautta
Matkajärven kiertoon ja Aitovuoren polkujen kautta matka jatkui Ojalaan.
Aitovuoren ja Ojalan välistä oikaistiin noin 400 m polkuosuus lähinnä aikataulusyistä.
Ojalasta palasimme Niihamaan tauolle Kumpulan, Tasanteen ja Niihaman
siirtolapuutarhan kautta. Toinen lenkki otti aikaa hieman alle 4 tuntia ja
Niihaman toisella tauolla olimme kokolailla tasan puolen yön aikaan.
Ilmakuvaa Ruutanan suunnalta. |
Paluu Niihamaan Ruutanan/Lamminrahkan kierrokselta. |
Tauon venähtäessä odotettua pidemmäksi tuli seuraavan määränpään
tavoittamisen osalta hieman kiire. Kahden ensimmäisen lenkin jälkeen
henkilömäärä supistui muutamalla polkijalla. Reitti ajettiin suunnitelman mukaan aina
Tampereen keskustan ja Pyynikin kautta Pyhäjärven rantoja seuraillen aina
Mustavuoreen saakka.
Mustavuori on siis laskettelurinne Tampereen ja Nokian
rajan tuntumassa ja se on ollut suljettuna pitkään. Tulevana talvena Mustavuori Oy on aloittamassa siellä vilkkaan toiminnan ja rinteet avataan laskettelijoille pitkän
tauon jälkeen. Viimekesänä rinne-alueen toiminnasta saatiin jo
esimakua Mustavuori 24h MTB:n muodossa ja myös vuotuinen Tour de Tampere
starttasi Mustavuoresta. Yölliset maisemat kuvattuamme todettiin aikaa
seuraavaan huoltoon olevan noin 12 minuuttia ja kilometrejä jäljellä
melkoisesti. Juha otti ohjat ja veti melko suorin vedoin, mutta kuitenkin
reittiä mukaillen Ylöjärven huoltoon ja aamupuurolle. Runsaasta oikomisesta
huolimatta matkaan mahtui ilahduttavan paljon polkua eikä ryhmämme oikomisista
huolimatta nopeaan ryhmään verraten kilometrejä ollut menetetty startista
laskien kuin noin 3,5. Huoltoon saavuimme hieman aikataulusta myöhässä, mutta
nopean ryhmän vielä tyhjentäessä puurokattilaa, vältimme suurimman ruuhkan.
Hyvä näin.
Laura liittyi Ylöjärveltä kolmanneksi oppaaksi ja hänen
kotipolkujensa vuoksi Laura otti ohjat ryhmässä. Mielessä käväisi, että
kaupunkiin saatiin uusi sheriffi, kun tanner pöllysi ja Itä-Tampereen teknisten
polkujen jälkeen kilometrejä alkoi kertyä ihan uudella sykkeellä Ylöjärven harjualueen
neulaspoluilla. Lauran tuoreet jalat todellakin saivat nostamaan sykettä
ainakin itselläni, muulla ryhmällä oli siis tässä vaiheessa jo noin 90 km
pohjilla.
Reitti vei Pikku-Ahveniston, Julkujärven, Metsäkylän ja Pinsiön
kautta Ketunkivenkankaalle. Aamu alkoi olla tässä vaiheessa sen verran
pitkällä, että lamput pakattiin reppuihin ja aurinko hoiti reitin
valaistuksen. Kolmostien ylityksen
jälkeen seurasimme Pirkan Taipaleen reittiä, joka maaliskuun alussa on kovassa
käytössä Pirkan Hiihdon ladun mennessä kyseistä reittiä pitkin. Rokkakoski laskettiin alas, mikä alamäkenä jyrkkyydestään huolimatta ei ehkä kovin
vauhdikas ole reitin ollessa märkä ja kurainen. Huolimattomalla
reittivalinnalla on riskinä, että pyörä pysähtyy pyöräilijän jatkaessa
matkaansa.
Hieman ennen Lintuharjun neulaspolkuja pääsimme Tuijan ja Jaskan
huollon antimista nauttimaan. Mainittakoon, että poljimme lähestulkoon nopean
ryhmän kiinni tällä huoltovälillä.
Huollon jälkeen reitti suuntasi Lintuharjun ja Kyröskosken
kautta Hämeenkyrön lentokentälle. Sieltä alkoi lähes yhtämittainen
harjupolkuosuus Vatulaan. Tämä pätkä on ollut suosikkini jo pitkään ja ollut
Pinehill-Extremen ohjelmistossa jokaisena järjestettynä kertana. Vatulassa
harjunpäällä ihailimme hetken maisemia patukkatauon lomassa. Samalla saimme
tiedon, että Kuninkaanpolku kannattaa kiertää hiekkatien kautta ja siirtyä
takaisin poluille vasta Hämeenkankaan harjuosuuden alkaessa, Näin myös teimme.
Ajelimme Hämeenkangasta pitkin Jämille aamupalalle. Taisipa valtaosa käyttää
Jämillä myös suihku-option ja jatkaen matkaansa kuivin ja puhtain varustein.
Ryhmä saapuu Jämille aamupalalle. |
Pasi Hotelli Jämin edustalla. |
Mika "Hammer" Hahtokari liittyi Jämiltä mukaan. |
Matka jatkuu Jämiltä kohti Kankaanpäätä. |
Jämin ensimmäisen huollon jälkeen lämpötila oli hiipinyt jo
yli 20 asteen, joka tiesi lämmintä iltapäivää. Jämin ja Kankaanpään välissä oli
ollut merkittävästi tuulenkaatoja, joita ei vielä ollut siivottu pois. Alun
perin suunnitellut reitit jouduttiin monin paikoin korvaamaan nopealla
latupohjalla. Maastopyörätapahtuman hengessä reitti oli
monin paikoin valitettavan mielenkiinnoton, mutta ultrapyöräilytapahtumissa on aina enemmän
tai vähemmän nopeata ulkoilureittiä, joten siltä kannalta ajatellen kyseinen
osuus sopi tapahtumaan oikein hyvin. Läheltä Kankaanpäätä löytyikin oikein
mukavaa polkua, joka yllätti erittäin positiivisesti, sillä ihan kaikkia tämän
vuoden reittejä en ollut itsekään aiemmin ajanut. Näillä osuuksilla ryhmämme
kärsi ainoasta teknisestä murheesta koko matkan aikana, kun yhden fillarin takarengas alkoi laskea
ilmaa pihalle ja muutaman kilometrin välein pidettiin nopea pumppaustauko luottaen ”litkun” tiivistävän vuodon. Vuoto kuitenkin osoittautui
vioittuneeksi venttiiliksi ja sisärenkaan asennus oli ainoa vaihtoehto.
Kankaanpäässä paikallisella kuntoutuskeskuksella käväistiin kahviosta hakemassa
pikkupurtavaa, allekirjoittanut tyytyi jäätelöön.😊
Kankaanpään jäädessä taakse olimme ohittaneet reitin
kauimmaisen pisteen ja paluu kohti Tamperetta oli alkanut. Paikallisia
latupohjia ajellessa käväistiin pykälää hitaammalla osuudella, joka oli ihan
puhtaasti suota ja sitä riitti parisen kilometriä. Suon vieressä paikoin kulki
myös lahohkot pitkospuut, mutta kaikki eivät niiden ajelusta ollut innoissaan.
Suon jälkeen oltiinkin Niinisalon varuskunnan aitoja kiertävillä poluilla, jota
seurasi samat vauhdikkaat latupohjat kohti Jämiä, joita ajettiin aiemmin. Jämin
toista huoltoa lähestyttäessä oma lihasvoima alkoi uhkaavasti hiipua, joten
Jämillä oli syötävä tukevasti ja monipuolisesti.
Jämin lounas hieman venähti pitkän puoleiseksi, sillä
lounastimme siellä kokolailla pahimpaan ruuhka-aikaan. Ehkä yllättäen kaksi
ryhmäläistä keskeytti maastoajon Jämille ja päätti palata asvalttiteitä pitkin
lähtöpisteeseen. Tiedän ensimmäisestä Pinehill-tapahtumasta (joka silloin
ajettiin Tour de Tampereen osana), kuinka kurjaa on keskeyttää, kun matkaa on
jäljellä enää muutama kymmenen kilometriä. Mutta aina keskeytys ei katso aikaa eikä
paikkaa. Silloin minulla hajosi takavaihtaja ja pyörästä tuli ajokelvoton.
Tekninen keskeytys on ehkä hieman armeliaampi syy kuin se, että oma elimistö
päättää toisin. Sekin on koettu.
Jämiltä lähtiessä lämpömittari näytti yli 24
astetta ja aurinko paahtoi pilvettömältä taivaalta. Tämä tiesi nestettä kuluvan
reippaasti. Jokseenkin voimaton oloni ei huollon antimista juurikaan
kohentunut, välillä runsaasti ylämäkiä sisältäneillä osuuksilla tunsin olevani
melkoisen voimaton ja todella useita mäkiä taluttelin ensimmäistä kertaa
elämässäni. Syyksi epäilen energian imeytymisen häiriötä. En tiedä mikä sen
aiheutti, koska vastaavaa en ole aiemmin kokenut. Tyypillisesti
imeytymisongelmiin liittyy huonovointisuutta tai vastaavaa, mutta muuten olo
oli ok, lihasvoimaa ylämäkiin ei vain ollut. Epäilin jopa kuumetta, mutta
kotiin päästyäni lämmöt olivat korkeat, kuitenkin normaalin lämpötilan
rajoissa. Syitä saattaa olla monia: liian vähän nestettä ja/tai ravintoa, monin
paikoin omaa perusnopeutta suurempi vauhti tai korkea lämpötila tai näiden
kombinaatio.
Asetin itselleni tavoitteen selviytyä ensin Vatulaan. Siellä olisi
käytännössä yksi jyrkkä nousu harjulle ja seuraava etappi olisikin
tasamaa-voittoista polkua Kyröskoskelle huoltoon. Kyröskosken huolto tuli
vastaan tuskien kautta, mutta tuli kuitenkin. Jämiltä loppumatkalle opasryhmään
liittynyt Mika valoi uskoa minuun ja peilasi aiempiin koettuihin reissuihin.
Ilman Mikan tsemppausta olisin heittänyt pyyhkeen kehään. Kiitos Mika! Nämä
ovat niitä ultra-tapahtumien ja kisojen pieniä juttuja, joista Mikko
kirjoitteli. Tällä reissulla se kolahti minulle itselleni, ryhmän
vastuuvetäjälle, kun raahauduin voimattomana muun ryhmän perässä.
Kyröskosken huollossa yritin juoda mahdollisimman paljon,
täytin repun nestevarannot, napostelin karkkeja, banaania ja leipää siinä
toivossa, että edes jokin toimisi. Tiesin, että vastassa on kaksi koettelemusta
ennen Topintuvan huoltoa: ennen Sasia savinen metsäautotie sekä ns.
”Pikku-Venäjän” kolmen kilometrin alati jyrkkenevä ylämäki. Kylmänahteen nousu
oli kaikille sama ja varmaan kokolailla kaikki talutti mäen, olihan kilometrejä
takana noin 250 ja mäki kohtuullisen jyrkkä.
Mielessäni laskeskelin, että
Topintuvalle päästyäni homma on taputeltu ja selviydyn maaliin. Tällä etapilla
voisin todeta voimien hieman palanneen, mutta ei kuitenkaan merkittävästi.
Suunta oli kuitenkin oikea. Laura ryhmän kärjessä piti ketjun kireällä ja matka
taittui joutuisasti. Topintuvalle saavuttiin reittisuunnitelman mukaan
nauttimaan lenkin viimeistä kertaa Tuijan ja Jaskan huoltopöydän antimista.
Topintuvalla vähän speksattiin paluureittiä, päätettiin,
ettei noudateta ihan orjallisesti runkoreittiä, vaan edetään reippaasti
maaliin. Kuitenkin matkalta poimitaan ne parhaat polut. Näihin kuului mm.
Julkujärven soramontun reunaa kiertävä single track, Pikku-Ahveniston polku ja
kierrettiin Teivaalan harjullakin muutama takuupolku. Lamminpäästä Näsijärven
rantoja seuraillen ajettiin Naistenlahteen, josta matka jatkui latupohjaa
pitkin Niihamaan.
Kellot pysähtyivät Niihamassa aikaan 26 h 27 min, joten 27
tunnin aikabudjetti oli alitettu.
Matkamittarit näyttivät ryhmällä muutaman
kilometrin hajontaa, itselläni matkamittariin kertyi noin 289 km. Kokonaismatkana 300
kilometrin täyttymisen varmistaakseen osa ryhmästä kävi ajamassa vielä muutaman
kilometrin sakkolenkin maaliin saapumisen jälkeen.
Kovaa sakkia! Täysmatka selätettynä ja Niihamassa odottaa sauna, uinti ja ruoka sekä myöhemmin lepo. |
Maalissa odotti lasillinen kuplivaa, sekalaista
naposteltavaa sekä muutamaa erilaista keittoa Niihaman ulkoilumajan loihtimana.
Kyllä maistui!
Omasta laitteesta mitattuna hitaan 300 km ryhmän
Garmin-statistiikkana: 289 km, aika liikkeellä 19h 19 min, keskimääräinen
liikkumisnopeus 15 km/h, 2650 nousumetriä ja 9881 kilokaloria, ave 120 bpm.
Mainittakoon, että nopeassa ryhmässä keskimääräinen liikkumisnopeus oli 15,9
km/h.
Kiitokset osallistujille, tapahtuman organisoijalle oppaille
sekä erityisesti huollon väelle ja tapahtuman kuvaajille!
-Pasi Mäenpää-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti