Menneenä viikonloppuna järjestettiin Suomen suurin ja
kaunein maastopyörätapahtuma, TahkoMtb. Osallistujia oli jälleen huima määrä,
kun yli 2100 polkupyöräilyn ystävää oli saapunut nauttimaan
Pohjois-Savolaisista maastomaisemista, haastaen itsensä niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Matkavaihtoehtoja oli tarjolla 25 kilometristä
aina 240 km:iin, päämatkan ollessa 60 km kierroksen ajaminen (aikojen
alussahan TahkoMtb oli nimeltään TahkoMtb120km, mutta nykyään siis perusmatka on kierroksen mittainen).
Fyysistä suorituskykyä täytyi
lähteä välivuoden jälkeen testaamaan ja koska mentaalisella puolella on
tapahtunut jo aikoja sitten jotain peruuttamatonta, osui oma ajoni jälleen
tuohon pisimpään matkaan.
Puoliyö ja lähtölaukaus on pamahtanut. (Kuva: Ivo Kraus Photography) |
1. ja 2. kierros
Startti pitkälle matkalle tapahtui perjantain vaihtuessa
lauantaiksi, kellon osoittaessa aikaa 00.00. Matkaan lähdettiin johtoauton saattelemana ja edelleen
matka jatkui verrattain leppoisalla vauhdilla kohti Nilsiän taajamaa.
Vetovuoroon en uskaltautunut, sillä tiesin ympärilläni olevan ainakin tusinan
verran minua vahvempijalkaisia kuskeja. Pikemminkin koitin pidätellä sykkeitä
aisoissa
Muorinmäkeen ja sitä seuraavaan Kinahmin ensimmäiseen nousuun saakka. Kuten
aiempina vuosina, myös nytkin polkunousu löi alkutahdit jalkojen tiukemmalle
kuritukselle. Oli pakko nousta satulasta ja taluttaa pyörä ylös polkunousussa.
Edessä Aki, Iiro, Pekka ja Ari pyörittivät vahvalla jalalla mäkeä ylös. Kinahmin
päällä meno oli kuitenkin melko sujuvaa, ja ohitinkin ennen Eskolaa Pekan ja
Arin. Sen sijaan Iiro ja Aki olivat kadonneet jo kauas horisonttiin. Kinahmin
toisen nousun aikana Ari ja Pekka ohittivat jälleen, ja tästä alkoi yksinäinen
matkanteko, jota jatkui vajaan kahden kierroksen ajan. Suomeksi sanottuna siis
joko 110 km tai kuusi tuntia.
Kilometrit toisensa perään taittuivat. Samoin vaihtelivat
omat fyysiset ja henkiset olotilat. Kuuluu ainakin omien aiempien kertojen kokemusten
perusteella kuvioon. Nykyisin niihin osaa kuitenkin suhtautua jo hieman analyyttisemmin,
eikä hätkähdä omaa väsymystä. Varsinkaan ennen viimeistä kierrosta ei saa antaa
itselleen lupaa miettiä, koska maali mahtaisi häämöttää. Muutoin epäusko valtaa
mielen.
Väsymys
Väsymyksen kanssa olen oppinut kuluneen vuoden aikana
elämään. Todennäköisesti kyse on jossain määrin kroonisesta, joskin varmasti
pahimman vaiheen yli on menty. Vuosi sitten TahkoMtb jäi itseltäni väliin
iloisen perhetapahtuman vuoksi, perheeseemme syntyi esikoinen. Kuluneen vuoden
aikana olen ollut kuitenkin etuoikeutettu saadessani tehdä kuitenkin harjoituksia
riittävästi. Isovanhemmat ovat olleet korvaamaton apu, kuten myös Lauran ja
minun siskot. Mallorcalla pääsimme tekemään laadukkaita harjoituksia Lauran
kanssa, samoin hiihtoladulla on talven mittaan kyetty ylläpitämään ja kehittämään kestävyyttä.
Harjoituksia on päässyt päiväkirjan mukaan tekemään hyvin, mutta uni ja
palautuminen ovat ehkä jälkeenpäin ajatellen olleet liiaksi paitsiossa.
Valvotusta yöajosta huolimatta selkeää univäsymystä ei
missään vaiheessa tullut. Jalat sen sijaan tuntuivat varsin väsyneiltä. Olen
aiempina vuosina kahdesti ajanut neljä kierrosta ja kahdesti kolme kierrosta,
joten jonkinlainen kuva on muodostunut siitä, mitä tuollainen matka tulee
sisältämään. Silti tänäkin vuonna neljän kierroksen kilpailu osoittautui
kaikkea muuta kuin helpoksi. Krampit vaivasivat ensimmäisen tunnin jälkeen, loppuen vasta toisen kierroksen puolivälissä, noin neljän tunnin ajon jälkeen. Loppumatkasta krampit eivät enää vaivanneet. Olen parin
päivän aikana koittanut miettiä syitä siihen, ja niitä syitä mietin
edelleenkin. Toki kroppaa on rääkätty loppukesän suurta
koitosta OffroadFinnmarkia varten. Juhannuksen jälkeisellä viikolla olisi ollut
syytä keventää enemmän harjoittelua, sillä pidin ainoastaan yhden lepopäivän ja
senkin aikana kävin hierojalla (joka meikäläisen lihasjumeilla vastaa
vähintäänkin keskikovaa punttiharjoitusta...)
3. kierros
Kilpailun tullessa puoliväliin sain ajoseuraa. Piazzan
huoltopisteellä näin Arin, jonka kanssa samoihin aikoihin lähdin ajamaan
kolmatta kierrosta. Ari totesi, että hän ei pysy vauhdissa, vaan rauhoittaa
hieman menoa. Hieman myöhemmin Nilsiässä jouduin pysähtymään takavaihtajan
teknisten ongelmien vuoksi. Samassa Juha Tiitta tuli ohi ja tästä hieman
hämääntyen lähdin välittömästi hänen peräänsä hoitamatta takavaihtajaa kuntoon.
Matkaa taitettiin Juhan kanssa samaan tahtiin muorinmäkeen, jonka puolivälissä
olin analysoinut tilanteen siten, että noutaja tulisi, jos en korjaisi
vaihtajaa.
Mikä se vika sitten oli? No jostain syystä ylempi rissa osui
takapakkaan lähes koko ajan. Ainoat vaihteet, jotka toimivat, olivat
36-piikkinen edessä ja jokin neljästä pienimmästä takarattaasta. Noilla oli
vedetty jo parikymmentä kilometriä Rahasmäestä muorinmäkeen ja viimein maltoin
laittaa pyörän väärinpäin ja kaivaa työkalut esiin. Osoittautui varsin
järkeväksi ratkaisuksi, sillä matkaa oli vielä jäljellä 105 kilometriä. Jäin
toki tuossa kohden jälkeen Juhasta, mutta onnistuin saamaan hänet kiinni ennen
Kinahmin laskua Eskolaan.
Loppukierroksen tein jälleen yksinäistä ajoa ja
kolmannen kierroksen olin ajanut ajassa 10.20, joka oli puoli tuntia
toissavuotista hitaampi väliaika. Tuossa vaiheessa kilpailua tiesin olevani
kolmantena kisassa.
4.kierros
Matka jatkui viimeiselle kierrokselle, jossa ajoseurasta ei
tullut olemaan pulaa. Ohituksia tein lukemattoman määrän, mutta
kanssakilpailijat antoivat kiitettävästi tietä ja pysähtelivät polun reunalle.
Kiitokset siitä kaikille samoin kuin kiitokset lukuisista tsemppauksista viimeisen
kierroksen aikana.
Myös neljännellä kierroksella Nilsiässä tapahtui. Ohitin
Iiron, jolla oli ongelmia energian imeytymisen kanssa. Tässä vaiheessa olin siis
kisassa toisena. En ollut tuossa kohtaa ollenkaan tyytyväinen oman ajoni
etenemiseen, joten hieman jopa hävetti tämä ohittaminen. Harvoin tulee ajateltua toisten kilpailijoiden ajoa, mutta tässä kohden harmitti melko paljon Iiron puolesta. Mies on ajanut kuitenkin huomattavasti itseäni kovempia kisa-aikoja. Matka kuitenkin jatkui, oma pyörä toimi ja
kymmenen lähdössä matkaan lähteneiden kanssa jutustelusta sai hieman
lisäenergiaa.
Matka poluilla sujui ohituksista huolimatta varsin sujuvasti
ja siirtymillä pääsin sitten pidempien letkojen ohi. Viimeisellä huoltopisteellä
Rahasmäessä päätin pysähtyä nauttimaan niitä kovasti kehuttuja vohveleita. Ja
totta, varsin hyviä olivat. Toisaalta, jos olisin tiennyt että kolmanneksi
kisassa sijoittunut Juha Tiitta oli minua jäljessä ainoastaan pari minuuttia,
olisi vohvelien määrä saattanut jäädä huomattavasti pienemmäksi. Voimat olivat
hyvät vielä viimeistä kertaa Grandea noustessa ja rinnelaskussa sai jo
fiilistellä tunnetta, että tämä kaikki olisi kohta viimein ohi.
Ajassa 14h5min21sek tämä kaikki oli viimein ohi.
Maali (ja Buff) saavutettu. (Kuva: Kaisa Kekola) |
240km podium. Keskellä häikäisevän ajon ajanut voittaja Aki Färm. Hopeaa Mikko (vas.) ja pronssia Juha Tiitta. |
Maali
Tämän vuotinen Tahkon kisa oli itselleni testi siitä,
millaisessa kunnossa rahkeet ovat kisaamiseen pitkillä matkoilla. Kuukauden
kuluttua täytyisi jaksaa 700 km.n pituinen erämaa-/vuoristorata, joka on varsin
erityyppinen Tahkoon verrattuna. Paikoin matkanteko kivikoissa, suossa, joissa
tai vaivaiskoivikoissa yli 10 km/h tahdilla vaatii jo suurta ponnistelua.
Tuulen kääntyessä puhaltamaan pohjoisesta saattaa sade tulla alas räntänä tai
lumena. Huoltopisteiden välimatka nousee 40-60 kilometriin, jonka vuoksi repussa
on ajon aikana melko paljon täytettä. En ole täysin tyytyväinen tämän vuoden
aikaani Tahkolla. Jäin kahden vuoden takaisesta noin puoli tuntia. Kuitenkin
olen huojentunut siitä, että suorituskyky on tässä vaiheessa sellaisella
tasolla, että kykenen ajamaan Norjassa kilpailun läpi, mikäli kalusto kestää.
240 kilometriä Tahkon radalla ei ole läpihuutojuttu. Tästä
kertoo melko suuri keskeyttäneiden määrä. Haluan onnitella täysmatkan ajaneita,
sekä kaikkia teitä kanssakilpailijoita, jotka uskalsitte lähteä haastamaan tätä
matkaa vaikka neljä kierrosta ei täyteen olisi tullutkaan. Se kertoo
rohkeudesta ja pelottomuudesta, sekä toivottavasti antaa hyvän kipinän jatkaa
tiellä kohti tulevien vuosien täysmatkoja!
Iltajuhlan palkintojenjako ja fiilikset kohdillaan. (Kuva: Ari Autio) |
Onnittelut hienosta ja loppuun saakka vahvasta ajosta.
VastaaPoistaOma ajoi jäi kesken ennen kolmatta Kinahmi 1:stä. Hurja kunnioitus tekitä kovia kuskeja kohtaan. Vaikka matka jäi kesken, niin oppia tuli paljon. Kiitos vaan blogillesi, joka minuakin innoitti tähän yritykseen. Sit kahden vuoden päästä toivottavasti vahvempana ja viisaampana.
T.ari
Kiitos Ari! Harmillista, että sinun ajosi keskeytyi. Tsemppiä tuleviin kesän koitoksiin ja vuoden/kahden kuluttua taas Tahkolla pitkää matkaa selättämään :)
Poista