sunnuntai 24. heinäkuuta 2016

Valmiina koitokseen: Offroadfinnmark700 vm.2016



Offroadfinnmark, 2016



Offroadfinnmark 700 km (sivun alalaidassa englanninkielinen teksti, jos norja ei suju)



Aiemmat blogit Offroadfinnmarkiin liittyen

300km -eka kerta: 2012 

300km -parisuhdepyöräilyä podiumin arvoisesti: 2013

700km -loputon kivikko, loputon suo: 2014
 
300km -3rd edition: 2015
 


Tiistaina 2.8. on startin aika. Lähden viidettä kertaa valloittamaan Finnmarkin haastavaa reittiä. Kolmesti aiemmin matkana on ollut 300 km ja kerran 700 km. Viimeksi mainitun kisan jälkeen vannoin etten koskaan enää lähde moiseen koitokseen, mutta taas mennään. Muisti on hyvä mutta näemmä melko lyhyt. Mikään aiemmista neljästä matkasta ei ole ollut helppo. Tuskin tulee olemaan tämänkään vuoden kisa. 

Toisinaan minulta kysytään, miten tuollaisen matkan jaksaa ajaa. Kysymys on vaikea, enkä edes yritä siihen tyhjentävää vastausta antaa. Totean kuitenkin, että fyysisellä tasolla perustekemisen taso ei itselläni ole missään tapauksessa huippu-urheilijan luokkaa. Toisaalta vuosittaisten harjoitustuntien määrä korreloi aika hyvin maaliin pääsyn eli onnistumisen kanssa. Tunteja on kertynyt harjoituspäiväkirjan mukaan edeltävinä vuosina keskimäärin runsaat 600 tuntia, huipun ollessa vuodessa 2014, jolloin vuositasolla harjoitusta on kertynyt 758 tuntia.

Pitkän kilpailun onnistumisessa fyysinen pohjakunto luo perustan, mutta ensiarvoisen tärkeään rooliin nousee psyykkinen kyvykkyys. Täytyy kyetä kestämään epämiellyttävää olotilaa ja väsymystä. Toisaalta toisten suoritustasoon ei voi lähteä roikkumaan, vaan täytyy olla uskallus tehdä omaa ajoa. Lisäksi kilpailuun valmistautuminen on tärkeässä roolissa. Tämä tarkoittaa sitä, että kisa täytyy mahdollisuuksien mukaan ajaa mielessään läpi. Vaikka edellä mainittu mielikuvaharjoittelu on mahdotonta toteuttaa täydellisesti, voi silti arvioida etukäteen ne vaiheet, jolloin luvassa mahdollisesti on henkisesti vaikeimpia vaiheita. Tällaisia oman kokemukseni perusteella ovat erityisesti ensimmäisen yön jälkeinen aamu, jolloin keho yrittää epätoivoisesti ilmoittaa unen tarpeesta. Toisaalta vaikeita vaiheita ovat myös leveiden jokien ylitykset, sillä niissä aikaa kuluu suuresti, kun yrittää löytää kohdan, jossa ylipäätään on mahdollista päästä pyörän kanssa yli vuolaan virran, yli vyötärösyvyisessä vedessä. Mäkiäkin matkan varrelle on löytynyt, kun vuoristossa ajetaan. Nämä osuudet ovat kuitenkin psyykelle helppoja, kunhan sopeuttaa matkavauhdin omaan kuntoon sopivaksi. Sen sijaan pitkät pyörän talutukset poluttomilla kivikko- tai vaivaiskoivualueilla ovat ankeita, mutta niihinkin voi valmistautua. Jo 5 km/h vauhti näillä pätkillä vie matkaa eteenpäin hitaasti, mutta varmasti.

 Mistä on kyse? Kuvalinkkejä kisajärjestäjän sivuilta:

Edessä oleva kilpailu kestää kolme vuorokautta plus-/miinus- muutama tunti. Koska lähtö tapahtuu 18.00, luvassa on yhteensä kolmen yön ajaminen. Vaikka ensimmäisen yön yli ajaminen on haastavin, eivät seuraavat yötkään mitenkään helppoja ole. Pohjois-Norjassa toki ympärivuorokautinen valoisuus auttaa huijaamaan kehoa tässä asiassa. Väsyä vastaan voi taistella. 

Tämän vuoden kisaan ei voi enää ilmoittautua, mutta on varmasti kiinnostavaa seurata reaaliaikaista tulospalvelua ja trackin etenemistä myös etänä älylaitteen tai tietokoneruudun ääressä. 

Mobiilisovellus kisan kulun seurantaan löytyy AppStoresta ja Androidin Play -kaupasta hakusanalla Offroadfinnmark. Tietokoneelta tulospalvelusivu löytyy osoitteesta: http://offroadfinnmark.no/races/resultater/resultatservice/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti