Offroadfinnmark, 2016
Offroadfinnmark 700 km (sivun alalaidassa
englanninkielinen teksti, jos norja ei suju)
Aiemmat blogit Offroadfinnmarkiin liittyen
300km -eka kerta: 2012
300km -parisuhdepyöräilyä podiumin arvoisesti: 2013
700km -loputon kivikko, loputon suo: 2014
300km -3rd edition: 2015
Tiistaina 2.8. on startin aika. Lähden
viidettä kertaa valloittamaan Finnmarkin haastavaa reittiä. Kolmesti aiemmin
matkana on ollut 300 km ja kerran 700 km. Viimeksi mainitun kisan jälkeen
vannoin etten koskaan enää lähde moiseen koitokseen, mutta taas mennään. Muisti
on hyvä mutta näemmä melko lyhyt. Mikään aiemmista neljästä matkasta ei ole
ollut helppo. Tuskin tulee olemaan tämänkään vuoden kisa.
Toisinaan minulta kysytään, miten tuollaisen
matkan jaksaa ajaa. Kysymys on vaikea, enkä edes yritä siihen tyhjentävää
vastausta antaa. Totean kuitenkin, että fyysisellä tasolla perustekemisen taso
ei itselläni ole missään tapauksessa huippu-urheilijan luokkaa. Toisaalta
vuosittaisten harjoitustuntien määrä korreloi aika hyvin maaliin pääsyn eli
onnistumisen kanssa. Tunteja on kertynyt harjoituspäiväkirjan mukaan edeltävinä
vuosina keskimäärin runsaat 600 tuntia, huipun ollessa vuodessa 2014, jolloin
vuositasolla harjoitusta on kertynyt 758 tuntia.
Pitkän kilpailun onnistumisessa fyysinen
pohjakunto luo perustan, mutta ensiarvoisen tärkeään rooliin nousee psyykkinen kyvykkyys.
Täytyy kyetä kestämään epämiellyttävää olotilaa ja väsymystä. Toisaalta toisten
suoritustasoon ei voi lähteä roikkumaan, vaan täytyy olla uskallus tehdä omaa
ajoa. Lisäksi kilpailuun valmistautuminen on tärkeässä roolissa. Tämä
tarkoittaa sitä, että kisa täytyy mahdollisuuksien mukaan ajaa mielessään läpi.
Vaikka edellä mainittu mielikuvaharjoittelu on mahdotonta toteuttaa
täydellisesti, voi silti arvioida etukäteen ne vaiheet, jolloin luvassa
mahdollisesti on henkisesti vaikeimpia vaiheita. Tällaisia oman kokemukseni
perusteella ovat erityisesti ensimmäisen yön jälkeinen aamu, jolloin keho
yrittää epätoivoisesti ilmoittaa unen tarpeesta. Toisaalta vaikeita vaiheita
ovat myös leveiden jokien ylitykset, sillä niissä aikaa kuluu suuresti, kun
yrittää löytää kohdan, jossa ylipäätään on mahdollista päästä pyörän kanssa yli
vuolaan virran, yli vyötärösyvyisessä vedessä. Mäkiäkin matkan varrelle on
löytynyt, kun vuoristossa ajetaan. Nämä osuudet ovat kuitenkin psyykelle
helppoja, kunhan sopeuttaa matkavauhdin omaan kuntoon sopivaksi. Sen sijaan
pitkät pyörän talutukset poluttomilla kivikko- tai vaivaiskoivualueilla ovat
ankeita, mutta niihinkin voi valmistautua. Jo 5 km/h vauhti näillä pätkillä vie
matkaa eteenpäin hitaasti, mutta varmasti.
Mistä on kyse? Kuvalinkkejä kisajärjestäjän sivuilta:
Edessä oleva kilpailu kestää kolme vuorokautta
plus-/miinus- muutama tunti. Koska lähtö tapahtuu 18.00, luvassa on yhteensä
kolmen yön ajaminen. Vaikka ensimmäisen yön yli ajaminen on haastavin, eivät
seuraavat yötkään mitenkään helppoja ole. Pohjois-Norjassa toki
ympärivuorokautinen valoisuus auttaa huijaamaan kehoa tässä asiassa. Väsyä
vastaan voi taistella.
Tämän vuoden kisaan ei voi enää ilmoittautua,
mutta on varmasti kiinnostavaa seurata reaaliaikaista tulospalvelua ja trackin
etenemistä myös etänä älylaitteen tai tietokoneruudun ääressä.
Mobiilisovellus kisan
kulun seurantaan löytyy AppStoresta ja Androidin Play -kaupasta hakusanalla
Offroadfinnmark. Tietokoneelta tulospalvelusivu löytyy osoitteesta: http://offroadfinnmark.no/races/resultater/resultatservice/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti