Altavuono. Kuva: Aki Pekkanen |
Kaksi viikkoa tulee täyteen siitä, kun Finnmarkin kisa
käytiin. Palautuminen on ollut odotetun hidasta. Koko kevät ja kesä tuli
tähdättyä melko kurinalaisesti tähän kisaan, joten eiköhän tässä pysty
itselleen antamaan sen verran periksi, että sohvallakin saa aikaa viettää.
Ylimenokausi ajoittuu omalla kohdalla pitkän kisan
seurauksena elokuulle. Myös viime vuonna näin kävi. Tänä vuonna tosin en
sairastunut totaalisen energiavaraston tyhjenemisen seurauksena parin viikon
sitkeään flunssaan, vaan joitain pieniä treenejä olen jopa kyennyt tekemään,
vaikka olo onkin välillä tuntunut rapakuntoiselta.
Suunnistusta, spinningiä ja body pumpia. Nyt olisi tarkoitus lisäillä ohjelmaan
juoksua. Josko sitä kykenisi lyömään aiemman ennätyksen Pirkan hölkässä
lokakuun ensimmäisellä viikolla.
Ihan täysin en pyöräilyä ajatellut jättää tältä
loppukesältä. Luvassa on varmuudella Haanjan 100 mailin kisa syyskuun
viimeisenä lauantaina. Mahdollisesti myös XCM:n SM -kisat, jotka kisataan
takapihan maastoissa. Noin tutuissa maastoissa olisi kiva päästä kisaamaan.
Norjan kilpailusta olemme Lauran kanssa saaneet useita
kommentteja ja onnitteluja. Kiitokset niistä! Myös muutamia kyselyjä kisaan
liittyen on tullut. Jopa Eestistä soiteltiin ja kyseltiin kisasta.
Toivottavasti osallistujia ensi vuonna näistä kanssapyöräilijöistä mukaan saadaan.
Kiva oli jo tänä vuonna nähdä oman tiimin lisäksi Dani suomalaisedustajana.
Mainittakoon tässä kohdassa, että mitään rahallista hyötyä OffroadFinnmarkin
kehumisesta en saa. Sen sijaan tuntuu oikealta kehua sellaista tapahtumaa,
jonka järjestelyt ja kilpailumaastot ovat ensiluokkaisia.
Seuraavassa hieman huomioita tuohon pitkään kisaan
valmistautumisesta harjoittelun, kaluston, tekniikan ja kisasuorituksen osalta.
Toivottavasti näistä saat apua, mikäli mielessäsi kutkuttaa osallistuminen
pitkään tunturimaastokisaan. Maaston vaativuudesta en tässä yhteydessä kovin tarkasti
kirjoita, mutta jonkinlaista käsitystä voi saada viime vuonna kisasta
tekemästäni videosta.
Harjoittelu:
Kuntopohjaa pitkille maastopyörämatkoille joutuu kehittämään
pitkällä aikavälillä. Kuluneita vuosia en lähde nyt analysoimaan, vaan kerron
tähän kauteen – eritoten päätavoitteeseen, 1.8. kisaan – valmistaneesta harjoittelusta:
Talvikausi pohjasi hyvin pitkälti hiihtoon. Yhteensä rapiat 1700 km, joka muuten lisääntyi lähes
tonnilla edellisestä vuodesta. Myös hiihtotapahtumia kiersin ja niistä löytyy
kisaraportteja blogiarkistostani. Yksittäisenä selittäjänä hiihdot olivat
varmasti tärkein kuntopohjan kehittäjä viime kesään verrattuna. Myös spinning
(1-2krt/vko) eniten lajinomaisena harjoitteluna sekä lihaskuntopuolella Body
pump (1-2krt/vko) kuuluivat talven harjoitusohjelmaan. Ulkona en pyöräillyt ennen
lumien sulamista. Ensimmäisen pyörälenkin tein 6. huhtikuuta.
Pyöräilykausi jakautui pitkän kilpailun harjoitteluna ns.
blokkiharjoitteluun, joita tälle kesälle tuli kolme. Harjoittelu ei tietenkään rajoittunut näihin jaksoihin, mutta nämä nousivat merkittäviksi yksittäisiksi kokonaisuuksiksi.
Ensimmäinen blokki Mallorcalla oikeastaan avasi
pyöräilykauteni. Nuo kuusi ajopäivää koostuivat täysin maantiepyöräilystä.
Kilometrejä kertyi 848 ja nousuja sain kerättyä 11321 metriä. Harjoitusaika
tuolla jaksolla oli 42h 33min. Lisää näistä olen keväällä kirjoittanut blogiin.
Toinen blokki ajoittui kesäkuun alkuun. Tätä tosin edelsi
XCM Rajamäki sekä Tour de Tampere hyvinä vauhti- ja määräharjoituksina.
Kesäkuun alussa kahdeksan päivän sisään sisältyivät KorsoMtb 96, kahden päivän
maastopyöräretki Anssin kanssa, kaksi suunnistusta iltarasteilla, kaksi kevyttä
maantielenkkiä ja Pirkan pyöräily niin ikään maantiellä. Näistä
yhteispituudeksi tuli ilman suunnistuksia 554 km (nousut 3832m) ajalla 25 h.
Ennen kolmatta blokkia olivat seuraavat kisat: XCM
Laajavuori ja Jukolan viestin 3. osuus (15.–16.6.) sekä TahkoMtb kesäkuun
lopulla.
Kolmas blokki sijoittui ajalle 11.7. – 13.7. Se sisälsi
ensin pitkän harjoituksen, jonka aikana pyrin jossain määrin simuloimaan Norjan
rasituksia, vaikka Tampere – Seinäjoki välillä ei samansuuruisia nousuja ole
mahdollista saada. Seuraavana päivänä kevyemmällä teholla toteutettu parin
tunnin maastoajo. Kolmas päivä piti sisällään vauhtikestävyysharjoituksen
Joupiska XCM -kisassa. Tosin viimeisen päivän osalta vauhtikestävyys muuttui
loppukolmanneksella voimaharjoitukseksi, kun takavaihtajan vaijeri katkesi 20 km ennen maaliviivaa. Kolmas blokki
sisälsi 15 h harjoitusta, matkaa kertyi 298
km ja nousua 2043m.
Kolmannen blokin jälkeen harjoittelu sekä määrällisesti että
tehollisesti väheni. Yksittäisenä viimeistelyharjoituksena vajaat kaksi viikkoa
ennen H-hetkeä toimi oivallisesti SyöteMtb, jossa sai noin kolmanneksen verran
esimakua Finnmarkin kisasta. Nousua tosin kertyi jopa puolet Offroadiin
verrattuna.
Ja miten se Norjan kisa sitten meni Garminin speksien
valossa? Seuraavassa hieman tarkennusta (puolitoista tuntia lopusta tosin
puuttuu).
Reitti kartalla. 50 km:n pikkulenkki vasemmalla ja isompi lenkki idän puolella oikealla. |
Korkeuskäyrä ja sykkeen käyttäytyminen kisan kuluessa. |
Nopeus. Huiput saavutin Beskadesilta alas laskiessa. |
Muut speksit kisasta. |
Kalusto ja tekniikka:
Meidän tiimin kalusto koostui 26 -tuumaisista 100mm
täysjoustopyöristä (S-Works Epic Fsr, Giant Anthem Adv.). Ei siis mitään
trailijoustoja, vaan ennemminkin XC tykkeinä tutuksi tulleita veivejä. Arviolta
2/3 matkaan lähteneistä ajoi isopyörällä ja yllättävän monella 29 -tuumainen
oli jäykkäperä!
- Laakerit ja pultit tarkastettuna sekä vanteet rihdattuna
kisaa varten.
- Voimansiirtona Spessussa oli 2x10 välityksillä 42/28 &
11/32 ja Giantissa 3x9 välityksillä 22/32/44 & 11-28. Hyvin pärjäsi ja
kiipesi!
- Renkaat: Spessu: 2x Rocket Ron 2,25, Giant: X-King 2,2
(ed.) ja Maxxis Crossmark 2,1 (tak.) Hyvin piti, eikä rengasrikkoja tullut!
- Jarrujen (Avid XX ja Avid Elixir) palat lähtiessä
uudehkot, Masissa joutui vaihtamaan Giantin taakse uudet!
- Roiskesuojat: takana Ass Saver -läpyskä ja edessä minigrip pussiin suojattu varaulkorengas viistoputkeen teipattuna
lokasuojan virkaa toimittamassa.
- Varusteet suurelta osin repuissa. Satulalaukussa
vararengas ja multitool. Toisessa pyörässä vetohihnana koiralenkeiltä tuttu
fleksi. Molemmilla vaakaputkeen/stemmiin kiinnitettävä pikkutasku, jossa
geeliä, reittiselostus ja varavirtalähteet Garminiin.
- Puhelin varavirtalähteeseen (4000 mAh) kytkettynä minigrip pussissa teipattiin repun olkahihnaan. Gps -seurantalaite toimi moitteetta
koko matkan.
Kuvat alla: Aki Pekkanen
Spessu ja etulokasuojana toimiva ulkorengas. |
Alkuverryttelyä ennen pyörätkin pääsivät kuvaan. |
Jarrupalat Masissa vaihdettiin uusiin. |
Kisasuoritus:
Pääasiassa ajettiin omaa optimivauhtia, pyrkien kuitenkin minimoimaan
tauot pysähdyksissä. Matkanteon aikainen geeli- ym. tankkaus toteutettiin
mahdollisuuksien mukaan ajaessa, tai vaihtoehtoisesti jyrkemmässä ylämäessä
toisen työntäessä kahta pyörää, kun toinen kaivoi eväitä taskusta. Huolloissa
vain voimansiirron pesu ja pullot/repun pussi täyteen. Kahdessa huollossa (Suossjavri vajaan 12 tunnin ja Masi noin 16 tunnin ajon jälkeen) söimme
lämpimän aterian. Siirtymillä ja pidemmissä ylämäissä vetovaljaan hyödyntämistä
mahdollisuuksien mukaan.
Juomaa kului matkalla 3 x 3 litran juomapussi, viisi 0,75 litran pullollista sekä
juomat huolloissa (n. 1.5 litraa).
Suuri osa nesteestä meni allekirjoittaneella läpi, todennäköisesti viileän sään
vuoksi. Energiaa em. ruokien ja leivän ohella tuli seuraavista
tuotteista: geelejä n. 700 g,
energiapatukkoja 8x 55g, suklaapatukkoja 5x n.50g ja turkinpippurin makuisia
lakupötköjä kymmenkunta. Voin sanoa, että energia riitti, mutta maalissa pakki oli
kyllä sekaisin..
Maaston paikoittaisen kivikkoisuuden vuoksi ajaminen oli
todellakin jumppaamista, joten jalat eivät suinkaan olleet väsynein osa maaliin
tullessa. Esim. vatsalihakset ja ylävartalo olivat huomattavasti piestymmän
oloiset. Selkälihakset joutuvat koetukselle varsinkin repun kolmen litran
juomasäiliön ollessa täynnä (repun paino tällöin 4-5 kg). Normaalilenkkejä painavamman
repun kanssa ajamiseen olen panostanut erityisesti vuoden 2011 MtbSeikkailun
jälkeen. Sinänsä kivikko-osuudet eivät olleet mitään teknistä mörköpolkua, vaan
haasteen teki pikemminkin kiviosuuksien pituudet.
Toinen kisamaastolle tyypillinen piirre on suo. Suokasvillisuutta
hyödyntämällä pyörä kantaa tasaisella pyörityksellä yllättävän hyvin.
Mahdottomilla suopätkillä pyörän kanssa hölkkääminen vie ripeämmin eteenpäin.
Yhteenveto:
Toivottavasti tämä kirjoitus edes hieman avasi kokonaisuutta, joka pitkään maastopyöräseikkailukisaan liittyy. Olen saanut ylittää tuossa kisassa itseni jo kahteen kertaan, ja maaliintulon hetki on molemmilla kerroilla ollut ikimuistoinen.
Yleisesti kisaa miettivälle voin sanoa saman, mitä Laura aiemmassa blogissa jo mainitsikin. Jos maastopyöräilykokemusta on kertynyt usealta vuodelta, voi ihan varmasti selättää OF300km:n kisan. Toki epämukavuusalueelle joutuu varmasti jokainen tuossa kisassa mukana oleva: "Aina ei voi olla hyvä olla". Teknisesti kisamaasto ei ole ylitsepääsemätön. Nousumetrejä ei kerry liikaa, toki riittävästi. Valmistaudu normaaleilla treeneillä, mutta sisällytä pitkiäkin treenejä ohjelmaan. Testaa varusteita. Testaa reppua. Testaa rajojasi. Matka ei tapa, vaan vauhti.
Lopuksi:
Loppuun vielä kuva OF 700km:n sarjan voittajakaksikosta Esben Hauerbach Kronborg & Erik Skovgaard Knudsen.
Kuva: offroadfinnmark/venchejensen |
En tiedä kumpi on enemmän saavuttamattomissa, Erik Skovgaard Knudsenin Mietomainen parta, vai uskomattomat saavutukset, MTBO 2008-2011
3 x Danish Champion
4 x European Champion (+ 1 silver, 1 bronze)
1 x World Champion (+ 2 silver, 2 bronze)
2 x World Cup winner
MTB 2012
15. Cape Epic
4. Terrengsykkelrittet
10. Trans Alp
1. Sudety MTB Challenge
40. UCI World Championship XCM
2013
3. BC Bike Race, Canada joihin voidaan heinäkuun jälkeen lisätä käsittämättömän ylivoimainen voitto. Todennäköisyys saavuttaa jompikumpi voidaan todentaa kaavalla X--(Lim)--> 0, mutta tuon pidemmän reitin haluaisin joskus selättää..
Jaa että onko kisa hyvä? No sen varmasti kertoo tämän blogin kuusi viimeistä sanaa...
VastaaPoistaNo nyt se pidempikin reitti on selätetty !
VastaaPoista