Ajamista vuoristossa. Pitkään ajamista vuoristossa. Aamulla
lähdettiin hieman normaalia aiemmin liikkeelle, jotta ehdittäisiin
päivälliselle takaisin. Ehdittiinhän sitä iltaseitsemäksi. Matkalla aikaa siis
kului noin kymmenen tuntia. Ajoa toki vähemmän, pitäähän sitä pyöräilyn ohella
myös pysähtyä syömään ja kahvitauoille.
Montuirista
lähdimme Incan ja Selvan kautta kohti Caimarin nousua. Ajoryhmässä tämä mäki tunnetaan nimellä
huoltoasemanmäki, joka sananmukaisesti päättyi huoltoasemalle. Ja kahvitauolle.
Luonnollisesti. Ensimmäinen päivän mäistä, Col
de sa Batalla, nousi 576
metriin.
|
Huoltoasemalla, Caimarin mäki takana. |
|
Calobraan vie retkeläisten tie. |
Matka jatkui Solleriin
vievää tietä, poiketen kuitenkin Sa
Calobralle. Paikka, jota ainakin itse olen viime vuoden jälkeen odottanut
pääseväni kiipeämään. Kymmenen kilometriä pitkän laskun aikana ehti muutaman
kerran miettiä, että tämä pitäisi vielä kiivetä ylöskin. Ja niinhän sitä sitten
kiivettiin. Reitti oli tosin viime vuodesta hieman lyhentynyt, ainakin
nousuajasta päätellen. Helpolta se nousu ei kuitenkaan tuntunut.
|
Merenrannalla. Taustalla ravintolan takana riittää mäkeä ylöspäin. |
|
Yhtä mäkeä myöhemmin otettu kuva. (Kuva: Kare Eskola) |
Yksi ehkä upeimmista reiteistä Mallorcalla on siirtyminen
tekojärvien ohi vuoristotietä kohti Solleria.
Arviolta 15 kilometrin
laskussa alamäkeen ehtii nauttia vauhdista riittävästi. Kun sen sai tänä vuonna
tehdä auringon paistaessa, niin ei voi valittaa.
|
Pakollinen kuva huikeissa maisemissa. Tästä eteenpäin olikin toistakymmentä kilometriä pelkkää laskua. (Kuva: Kare Eskola) |
Sollerissa
pidettiin tauko. Viime vuonna matka jatkui Deian
suuntaan, mutta tänä vuonna lähdimme pikku Sollerina kutsutun Coll de Sollerin huippua (497m)
tavoittelemaan. Tästä matka jatkui Bunyolaan.
|
Seuraava huippu, Coll de Soller. |
Bunyolassa näytti
siltä, ettei 3k:n nousumetritavoite täyttyisi. Ehdotin porukalle, että
lähdettäisiin vielä kiertämään Orientin
kautta kohti Montuiria. Mukava asia
oli, että muut suostuivat tähän pyyntöön. Niinpä lähdimme tavoittelemaan vielä
yhtä nousua, Col de Honoa (550 m). Tästä noususta jäi viime
vuodelta hyvät muistot, olihan kyseessä ensimmäinen vuoristopäivä omalla
pyöräilijänurallani. Ja hyvä fiilis oli nousta samaa mäkeä myös tänään. Mäen
päällä nousua oli kerättynä 2970 m,
joten kolmen tonnin raja menisi rikki helposti. Eri pyöräilijät asettavat
itselleen tavoitteita nousumetreistä. Jostain syystä itselleni jäi viime
vuodesta mieleen tämä 3000 m:n raja todellisesta vuorimäkipäivästä. Tänään
niitä metrejä kertyi karvan alle 3200 ja matkaa yhteensä lähes 160 km. Täysi työpäivä.
|
Viimeisen nousun speksit. |
|
Col de Honor. (Kuva: Kare Eskola) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti