torstai 11. kesäkuuta 2020

Pinehill-Extreme 2020: Päiväajon reittikuvaus

Mistä on kyse? Katso: Pinehill-Extreme 2020 ja ilmoittaudu!
---

Alta pääset lukemaan Ratamestarin päiväkäskyn. Toisin sanoen päivämatkan Roineen ympäri -ryhmän vetäjän Jari Mallatin alustavan reittikuvauksen huoltoineen ja aikatauluineen. Lopussa myös arviota päivän vaativuudesta.



Jari Mallat on useana vuonna luotsannut päiväryhmän ajon. Myös tänä vuonna päästään päivämatkaa tekemään Jarin johdolla!


Kahtena edellisenä vuonna päivämatka suuntasi Jämille. Tänä vuonna kierretään Roinejärvi.

Reittikuvaus


Pinehill-Extreme, Päivämatka 150 km. Lauantaina 27.6. klo 06.00 alkaen

Aamuvarhaisella matka suuntaa Rajasalmen sillalle ja siitä koukkastaan pikkasen Pirkkalaa suunnaten Vähä-Naistenjärven luota sillan päältä kohti Lempäälää. Alkukilometrit, noin 15 km helppoa latupohja-metsäautotie-pikkupolku osuuksilla. Sitten päästään melkein alamäkeen siistiä pikkuteknistä polkua kohti Lempäälää ja toki muutamia kiviä ja juuria tervehditään.

Tauko pidetään Lempäälän Salen pihassa, josta voi ostaa sopivaa välipalaa tankkaukseen. Matkaa taitettu tässä vaiheessa noin 33 km. Tästä jatketaan kohti moottoritien alitusta ja kohta saamme nauttia mukavista metsäpoluista. Sitten vajaa 2km Helsingintien laitaa, josta siirrymme mökkitielle ja suuntaamme Pirkan Hölkkä -uralle (tähän väliin saattaa tulla reittimuutos).
Sitten hurjastellaan kohti Valkeakosken huoltoa. Salen pihalla nautimme antimista ja on mahdollista käydä ostoksilla jos jotain tarvii. Mittarissa noin 60 km ja kello jotain 10-11 pintaan, jos matka edennyt suunnitellusti.

Sitten on tarkoitus lähteä Pälkäneelle ja siinä katsotaan, miten paljon nautimme kauniista Valkeakosken poluista ja nähtävyyksistä, kun siirrymme Korkeakankaan sivuitse Pälkäneentielle, jossa on noin 8 km asvalttiosuutta. Siitä pujahdamme pikkaiseen nousuun mukavaa metsäautotietä ja lopuksi laskettelemme hetkeksi Valkeakosken tielle ja olemme Iltasmäen luona ja aloitamme kiipeämisen soramontun harjanteelle. Siitä siirrymme hiekkatielle, ylitämme Lahdentien ja etenemme hyvää ja leveetä polkua kohti Pälkäneen keskustaa. Seuraavaksi pikku taajamaosuus ja taasen nousua Aapiskukolle huoltoon.

Matkaa taitettu tuollaiset 93 km ja kello on noin 13-14 paikkeilla. Aapiskukolla on myös kahvila ja Hesekin jos tarvii sellaista perushuollon lisäksi. Vatsat täynnä pyöritetään kampia harjun päälle ja sitten nautitaan hyvistä harjupoluista välillä kumpuilevaa maastoa ja puikkelehditaan mäntyjen välistä. Kangasalahan se kohta alkaa häämöttämään ja mennään Vehoniemen harjun päältä ja silloin ollaan ylitetty 100 km. Joten loppu alkaa häämöttämään. Tuossakin on kioski, jos jotain tarvetta olisi. Toki Kangasalan keskustassa varsinainen huolto noin 110 km paikkeilla, mikä on varsinainen viimeinen huolto ennen maalia (noin klo 16). 

Sitten saatetaan mennä Kirkkojärven rantaan ja siitä Ranta-Koivistoon, josta Kangasalan Kisapirtin läheltä Annalaan ja Hervannan sivuitse sekä Peltolammin ohitse kohti Pirkkalan Toiviota ja Vähäjärven rantoja kohti Rajasalmen siltaa ja Mustaavuorta. Maalissa ollaan jotain kello 19 pintaan. Sitten onkin reissu vain hyvänä muistona mielissämme ja mittarissa yhteensä noin 150 kilometriä. Reitti on tässä suuntaa antava, pikku muutoksia saattaa käytännössä matkan varrella tulla. 

Pasi Mäenpää (ylempi kuva) ja Juha Autio (Alempi kuva) ovat myös oppaana päivämatkan mukana.


Millaista vauhtia päivämatkalla mennään?


Sitten hivenen ajostamme. Toimin itse keulilla vauhdin surmana ja pidän menomme sellaisena että maalissa ihmetellään kun ei tuntunut niin pahalta kuin alkuun pelkäsi. Tässä noudatetaan vanhaa viisautta, ei se matka tapa vaan vauhti. Tuo on suurilta osuuksiltaan varsin nopeakulkuista reittiä, mutta niilläkin ja etenkin siirtymillä pidetään nopeudet sellaisena, että voi halutessaan tankata ajon aikana ja samalla vaikka jutella kaverin kanssa. Samoin otamme nousut kevyellä kuormalla, niin ei sitten hapota ja eikä noutaja kolkuta olkapäätä :) Toki, kun olemme liikenteessä puoli vuorokautta niin tärkeäksi tulee tankkaus ja suolojen kehossa pysyminen. Joten suosittelen ottamaan suolaa mukaan reissuun ja silloin tällöin laittamaan sitä juomaansa. Mikko laittaa tarkemmin mitä huollossa saamme.

Teemme noin tunnin välein nopean pysähdyksen, jolloin tankataan ja juodaan sekä tarvittaessa vähennetään vaatteita. Kuitenkin pyritään noi pysähdykset pitämään 2-3 min mittaisena, jotta aikataulutus huollollakin toimisi. Sitten jos jokin vaiva, vaikka kramppi tai väsy iskee niin rohkeesti sanaa mulle, niin pikainen hoito ja matka jatkuu. Toivotan kaikki rohkeesti tälle matkalle mukaan, jos pikkasen pidempi maastopyörälenkki kutkuttaa. Ja sitten isoon kutkutukseen on toi vuorokauden kestävä 310km, jossa saa nauttia yötäpäivää ajosta. 

Terveisin Jari.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti