keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

Jouppiska mtb-maraton 2015



Ehtikin kulua tovi siitä, kun viimeksi olen xc-maraton -kisaan osallistunut. Niinpä hieman arvoitus itselle oli se, kuinka keho suhtautuu tuollaiseen parin-kolmen tunnin intensiiviseen maastoajoon. Alkulämmöt otin varsin perusteellisesti, puolitoista tuntia siirtymineen ja rataan tutustumisineen. Silti lähdön jälkeisessä ensimmäisessä ylämäessä iski kunnon hapot, eli sopivaa kärsimystä olisi luvassa 56 kilometrin verran. Tervettä kipua!

Joupiskan kisa on ollut pitkään xcm-cupin osakilpailu ja sillä on varsin pitkät perinteet. Kisattiinhan tänä vuonna Jouppiskalla jo kymmenettä kertaa! Tänä vuonna kisalla ei ollut cup-statusta ja samaan aikaan Suomen kärkiajajat olivat Liedossa kisaamassa XCO:n Suomen mestaruuksista. Joka tapauksessa Seinäjoelle oli saapunut mukava määrä maastopyöräilyn harrastajia ympäri Suomea. Omiin aikatauluihin kisa sopi hyvin, sillä kuun lopulla ajettavaa Offroadfinnmarkia varten tästä sai hyvän testikisan niin kuskia kuin pyörääkin ajatellen. Samalla päästiin käymään koko perheen voimin mummolassa.

Takaisin itse kisaan. Reitti rakentui yhdestä lyhyestä 10 km:n ja sitä seuranneista kahdesta pidemmästä 23 kilometrin kierroksesta. Ensimmäinen kierros, jolla myös minimaratoonarit ajoivat, ajettiin teknisesti hieman helpompaa reittiä. Kärkikuskit ajoivat kahdessa letkassa, joista itse olin jälkimmäisessa. Tuossa vaiheessa sijoitukseni oli jossain parinkympin sakissa. Toiselle kierrokselle lähdettäessä alkoi sataa. Käytännössä se tarkoitti tökkivää menoa poluilla. Jonossa ajaessa matka ei ainakaan liian nopeasti edennyt. Noin 12 kilometrin ajon jälkeen eturengas lähti alta liukkaan juuren vuoksi ja ajosta alkoi sujuvuus kadota. Tuossa kohtaa letka alkoi venyä ja rauhoitin hieman ajotahtia pyrkien pitämään tasaisen rytmin.

Aiemmilta vuosilta tuttu teknisempi pätkä ennen pitkää elämysreitin siirtymää osoittautui tänä vuonna sateen liukastamien juurien ja kivien vuoksi erityisen haastavaksi. Ensimmäisestä letkasta Kimmo oli kaatunut teknisen osan lopulla ja piteli säärtään, johon oli tullut arviolta parinkymmenen sentin viilto. Pysähdyin kysymään, kävikö pahasti. Hän sanoi pärjaavänsä, mutta tarvitsi kuitenkin apua paikalle. Puhelinta ei matkassa ollut, joten ajoin lähimpien liikenteen ohjaajien luo kertomaan paikan ja mitä oli tapahtunut. Tuossa kohtaa letka oli kadonnut horisonttiin. Tiesin, että edellä meneviä en saisi ainakaan siirtymäosalla kiinni, joten pyrin ajamaan omaa ajoa. Toinen kierros ja suuri osa kolmattakin meni yksikseen ajaen, sillä vasta kolmannella kierroksella elämysreitille tultaessa näin edessä pari ajajaa. Heillä ei suurempia vetohaluja enää ollut, joten tyytyivät vauhdinpitooni tuossa kohtaa. Polulla heitä ei enää sittemmin takana näkynyt. Oma kone oli lämmennyt vasta 40 kilometrin kisa-ajon jälkeen, vaikka lämmittelyitäkin koitin pitkän kaavan kautta tehdä. Nyt ajo tuntui hyvältä. Viimeiset polkupätkät ja nousut menivät sen verran mukavasti, että ehdin ennen maaliin tuloa nauttia huoltoteltan antimista.

Aikaa 56 kilometrin kisaan kului muutaman sekunti alle 2h 41min ja sijoitus kaiken kaikkiaan 15. Olin ilmoittautunut kisassa M30 -sarjaan, ja tuossa sarjassa olin ajanut ripeintä vauhtia. Mukavaa oli ajaa pitkästä aikaa kisailumielessä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti